Дзеркало еволюційних процесів української



Прози доби помежів’я           

                                                 План

1. Політична, громадська, культурологічна діяльність письменника.

2. Еволюція літературно-естетичних поглядів. Періодизація творчості М.Коцюбинського.

3. Проза раннього періоду. Народницькі ідеологеми у прозі цього періоду. Актуальний хронотоп як одна з перших ознак тяжіння письменника до індивідуального імпресіоністичного стилю.

4. Експериментально—програмний характер епіки митця 90-х рр. Індивідуально-психологічний та соціально-історичний аспекти творів. Національне і загальнолюдське у творчості письменника.

5. Імпресіонізм новелістики початку ХХ ст. «Поезії в прозі» — поворотний пункт до психологічного імпресіонізму і нової поетики. Текст як суцільна внутрішня рефлексія. Тема революції 1905 р. у новелістиці митця. Відображення динаміки суспільних суперечностей, вимога зв'язку мистецтва з життям суспільства.

6. Синтез елементів імпресіонізму, психологічного реалізму та натуралізму як основа поетики повісті “Fata morqana”.

7. Неоміфологізм повісті “Тіні забутих предків”. Трансформація фольклорного та міфологічного матеріалу.

8. Проза М.Коцюбинського в контексті європейського літературного імпресіонізму (К.Гамсун, Е. і Ж. Гонкури, А.Шніцлер).

 

                                         Література

1. Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. – К., 1994. – С. 3 –55.

2. Агеєва В. Імпресіоністична поетика М.Коцюбинського // Слово і час. - 1994. - № 9-10. – С. 11-17.

3. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ ст. – Л., 1999. – С. 165-179.

4. Єфремов С. Історія українського письменства. – К., 1995. – С. 540-545.

5. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 1. - К., 2005. – С. 280-352.

6. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К., 1991. – С. 271-285.

7. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К., 1989. – С. 255-270.

8. Калениченко Н. М.Коцюбинський: Нарис життя і творчості . – К., 1984. - 189 с.

9. Капрійські сюжети: проза Михайла Коцюбинського і Володимира Винниченка // Упоряд. В.Панченко. – К., 2003. – 496 с.

10. Коцюбинська М. Голос доби: За листами до М.Коцюбинського // Українська мова та література в школі. – 2004. - № 6. – С. 1-16.

11. Кузнецов Ю. Поетика прози М.Коцюбинського. – К., 1989. – 289 с.

12. Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській прозі кінця ХІХ – поч. ХХ ст. – К., 1995. – 304 с.

13.  Колесник П.Й. Коцюбинський – художник слова. – К., 1964. – 468 с.

14. Логвин Г.М. Ще раз про імпресіонізм М.Коцюбинського // Дивослово. – 1999. - № 4. – С. 3-5.

15. Міхалінчик Л.Г. Художньо-естетична трансформація “філософії життя” у творчості М.Коцюбинського // ІУ Міжнародна конференція Франко і Україна: Науково-практичний досвід у контексті діалогу національних культур. – Дніпропетровськ, 1997. – Т. 1 (2). – С. 87-90.

16. Погребенник В. Ф. "Європейськість" прози Михайла Коцюбинського // Актуальні проблеми слов'янської філології : міжвузівський збірник наукових статей. Вип. 11. Ч. 2. Лінгвістика і літературознавство - Київ; Ніжин, 2006. - С .135-141.

17. Соя Б. Вивчення творчості М.Коцюбинського в школі: Посібник для вчителя. – Тернопіль, 2004. – 80 с.

18. Черненко О. Михайло Коцюбинський – імпресіоніст: образ людини в творчості письменника. – Мюнхен: Сучасність, 1977. – 240 с.

19. Федоренко Є. Пошуки Михайла Коцюбинського-стиліста // Українське слово: Хрестоматія укр. літератури та літературної критики ХХ ст.: В 4 т. - К.: Рось, 1994. – Т. 1. – С. 83-99.

20. Шамрай А. Творчість Коцюбинського в літературному оточенні // Відлуння самотності: Кнут Гамсун та контекст українського модернізму / Упоряд. Ю.Ємець-Доброносова. – К., 2003. – С. 392-425.

 

                                       Тексти

В дорозі; В путах шайтана; Відьма; Він іде; Дорогою ціною; Іntermezzo; Коні не винні; Лялечка; Маленький грішник; На віру; На камені; На острові; “Невідомий; Persona qrata; Подарунок на іменини; Поєдинок; П’ятизлотник Сміх; Сон; Харитя; Хвала життю!; Хо; Цвіт яблуні; Що записано в книгу життя; Ялинка; Fata morqana; Тіні забутих предків.

 

Контрольні питання

1. Який вплив на формування світогляду та естетичних уподобань М.Коцюбинського-письменника мала його участь у “Братстві тарасівців”?

2. Яке значення для М.Коцюбинського мав переїзд до Чернігова?

3. Чим викликаний гуманістичний пафос ранніх творів М.Коцюбинський?

4. Які основні тенденції традиційної реалістичної літератури виявилися в творах першого періоду творчості М.Коцюбинського?

5. З якою відозвою звернувся М.Коцюбинський до українських письменників і чому?

6. В чому виявилася ідейно-художня еволюція письменника?

7. Чому оповідання “Хо” стало етапним у творчості М.Коцюбинського?

8. В чому полягають особливості відтворення письменником “інонаціонального” середовища і героя.

9. В чому виявилося новелістичне новаторство митця?

10.  Схарактеризуйте риси імпресіонізму М.Коцюбинського.

11.  Які засоби і прийоми використав прозаїк при творенні образу Раїси Левицької (“Лялечка”)?

12.  Розкрийте особливості психологізму новели “Цвіт яблуні”.

13. В чому полягає специфіка новели “потоку свідомості”?

14. Яку функцію виконує пейзаж у новелі “Intermezzo”?

15. Як вирішує письменник проблему життя і смерть у новелах “Що записано в книгу життя”, “”Хвала життю!”, “На острові”?

16.  В чому полягає специфіка композиції повісті М.Коцюбинського “Fata morqana”?

17. Якими засобами типізації користується митець при творенні образів повісті “Fata morqana”?

18. Яким постає у творчості М.Коцюбинського образ інтелігента?

19. Як утілив письменник принципи “філософії життя” в повісті “Тіні забутих предків?

 

 

         Тема 4.    Духовний аристократизм творчості

Ольги Кобилянської

План

1. Творче становлення та формування літературно-естетичних поглядів О.Кобилянської. Феміністичні уподобання.

2. Своєрідність стильової манери малої прози О.Кобилянської. Сутність новацій письменниці в контексті літературного процесу доби.

3. Соціально-психологічні аспекти теми жінки у творчості письменниці.

4. Психологізм соціального конфлікту в творах традиційної тематики.

5. Тема “натуральної людини”, музично-живописна стихія в новелістиці О.Кобилянської початку ХХ ст.

6. Мистецьке вирішення теми землі. Роман “Земля” – вершинний твір О.Кобилянської

7. Неоромантичний світ повісті-балади “В неділю рано зілля копала”.

8. Проблематика та художні особливості новелістики письменниці 10-20-х рр. ХХ ст.

9. Національна проблематика роману О.Кобилянської “Апостол черні”.

10. Роль О.Кобилянської у формуванні українського модернізму.

 

                                                    Література

1. Антохій М. Ольга Кобилянська і Ф.Ніцше// Зб. на пошану О.К. (1863-1942)/ за ред. О.Кисілевської-Ткач. – Мюнхен, 1991. – С. 33-37.

2. Вознюк В.О. Про О.Кобилянську. – К., 1983. – 184 с.

3. Гузар З.П. Семінарій. – К., 1990. – 166 с.

4. Гундорова Т. Femina melancholica: Стать і культура в ґендерній утопії Ольги Кобилянської. – К., 2002. – 271 с.

5. Гундорова Т. Неоромантичні тенденції творчості Ольги Кобилянської (До 125-річчя з дня народження) // Радянське літературознавство. – 1998. - № 4. – С. 32-42.

6. Гундорова Т. Ніцше й український модернізм // Слово і час. – 1997. - № 4. – С. 29-33.

7. Демченко І. Особливості поетики Ольги Кобилянської. – К., 2001. – 206 с.

8. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ ст. – Л., 1999. – С. 182-188.

9. Євшан М. Ольга Кобилянська // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ століття. Кн. 1. – К., 2001. – С. 111-116.

10. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 1. - К., 2005. – С. 116-180.

11. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К., 1991. – С. 291-321.

12. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К., 1989. – С. 276-302.

13. Кобилянська Ольга. Слово зрушеного серця: Щоденники; Автобіографії; Листи; Статті  та спогади. – К., 1982. – 580 с.

14. Кримський А. “Царівна“ // Історія української літературної критики та літературознавства: Хрестоматія: У 3-х кн. – Кн. 2. – С. 285-286.

15. Кирилюк С.Д. Ольга Кобилянська і світова література. – Чернівці, 2002. – 172 с.

16. Левченко Г. Зачарована казка життя Ольги Кобилянської. Монографія. – К., 2008.

17. Лещенко М.П. О. Кобилянська: Літературний портрет. – К., 1973.- 173 с.

18. Луців Л. Ольга Кобилянська: (В 100-річчя її народин). – Нью-Йорк, 1965. – 80 с.

19. Мельничук Я. На вечірньому прузі: Ольга Кобилянська в останній період творчості (від 1914 р.) – Чернівці, 2006. – 216 с.

20. Ожоган Л. Мандрівка дивосвітом Ольги Кобилянської. – Кіровоград, 2003. – 256 с.

21. Ольга Кобилянська в критиці та спогадах. – К., 1963 – 560 с.

22. Павличко Д. Туга і непокора // Павличко Д. Магістралями слова. – К., 1977. – С. 36-52.

23. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К., 1997. – С. 58-82.

24. Погребенник Ф.П. Ольга Кобилянська / До 125-річчя від дня народження. – К., 1988. – 36 с.

25. Павлишин М. Ольга Кобилянська: прочитання. – Х., 2008. – 357 с.

26. Панчук Е. Гірська орлиця / Спогади [про Ольгу Кобилянську] – Ужгород, 1976. – 124 с.

27. Слоньовська О. “Крамольні проблеми” повісті “Апостол черні” О.Кобилянської // Дивослово. - № 11.- 2000. – С. 32-36.

28. Творчість Ольги Кобилянської у контексті української і світової літератури (До 125-річчя з дня народження письменниці) : Тези доповідей і повідомлень Респ. наук. конференції. – Чернівці, 1988. – Т. 1. – 179 с.

29. Томашук Н.О. Ольга Кобилянська: Життя і творчість. – К., 1969. -

30.  Филипович П. Ольга Кобилянська в літературному оточенні // Урок Української. – 2003. - № 11-12. – С. 48-51.

 

                                                  Тексти

Аристократка; Апостол черні; Банк рустикальний; Битва; Вовчиха; Земля; Людина; Природа; У св. Івана; Царівна; За готар; Некультурна; Він і вона; Лист засудженого вояка до своєї жінки; Назустріч долі; В неділю рано зілля копала; Царівна; Юда; Valse melanholigue. 

 

Контрольні питання:

1. Які обставини родинного життя вплинули на формування і вияв художнього хисту О.Кобилянської?

2. Які європейські письменники та філософи сприяли творчому визначенню письменниці?

3. Які факти життя посприяли процесу національного самоусвідомлення О.Кобилянської?

4. Яка провідна тема творчості письменниці?

5. Як трактує щастя людини О.Кобилянська у своїх ранніх творах?

6. Який ідеал жінки представлений у ранній прозі письменниці?

7. Які засоби психологізації використовувала О.Кобилянська в новелістиці до 1903 року?

8. Якими творами представлена у письменниці тема “натуральної людини”?

9. Чому С.Єфремов негативно оцінив ранню творчість О.Кобилянської?

10. Що нового вносить прозаїк в традиційну для української літератури тему землі?

11. Яку функцію у повісті “Земля” виконує пейзаж?

12.  Які елементи імпресіонізму домінують у повісті “Земля”?

13. Розкрийте специфічні риси пейзажної новели в творчості О.Кобилянської.

14. Як переосмислює О.Кобилянська фольклорні образи у повісті “У неділю рано зілля копала”?

15. В чому полягає стильова своєрідність повісті “У неділю рано зілля копала”?

16. В яких творах письменниці звучить оскарження імперіалістичної війни?

17. Яка роль національної інтелігенції у відродженні державності країни, за романом О.Кобилянської “Апостол черні”?

 

 


Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 524; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!