Змістовий модуль – 1 ( 30 питань)



Закарпатський держаний університет

Факультет міжнародних відносин

Кафедра суспільних дисциплін та української мови         

 

 

               

    «Затверджую» 

Проректор з навчальної  роботи, 

доц. Ханас У.Я.­­­­­­­­­­­­­­­­­____________

«____»________________ 2011 р.

                                                                             Погоджено:

                                                                                       Декан факультету

                                                                                                                    міжнародних відносин                                                                                   

     _____________проф. Вовканич І.І.

                                                                                                              «____»______________2011р.

 

 

                                                                                                                Зав кафедрою

                                                                                                                суспільних дисциплін

                                                                                                                та української мови

                                                                                                                 ________________проф. Росул В.В.

«____»___________________2011 р.

 

Анотований перелік питань з навчальної дисципліни

«Історія української культури»

Для студентів 1 та 1с.т. курсу денної та заочної форми навчання

Всіх напрямків підготовки

 

 

 

                                                                                                                                        Кількість модулів: 2

                                                                                     Кількість тестових завдань до першого модуля:____

                                                                                     Кількість тестових завдань до другого модуля:____

                                                                                 

                                                                                 Кобаль Василь Іванович  - розробник тестів                                                      

 

Погоджено:

Директор бібліотечно-інформаційного центру ЗакДУ

__________________М. Медведь

 

2011

 

 

Модуль 1

* Поняття «культура» у філософському розумінні означає

* Який із перерахованих чинників, які впливали на розвиток української культури, не належить до зовнішніх?

* Усвідомлення людиною причетності до певного на­ро­ду, його культури і мови, усвідомлення свого місця і ролі в світовій цивілізації і права на національну незалежність це

* Які із перерахованих галузей культури належать до давніших?

* Які із перерахованих галузей культури належать до новіших?

* Перші спроби подати історію розвитку української куль­­тури припадають на

* Першим подав філософсько-світоглядне опра­цювання цілісної концепції історії української культури

* Автором фун­­­да­ментальної десятитомної «Історії України-Русі» є

* Автором книги «Українська культура. Ко­ро­т­­ка іс­торія культурного життя українського народу», написана на підставі курсу лекцій, прочитаних для студентів Київського університету, є

* Су­час­ні до­слідники української культури вважають почат­ком «справжньої історіографії української куль­тури» пра­цю

* Слово «Ук­раї­на» вперше з’являється в літописах

* По­ча­тком розвитку ранньофеодального писаного права вважають

* Писемність, якою користувалися східні слов’яни до прийняття християнства називали

* «Софійська» абетка, ви­явлена С. Висоцьким на стіні Михайлівського вівтаря Со­фійського собору у Києві, на думку дослідників, скоріш за все є

* «Остромирове Єван­ге­ліє», «Ізборники Святослава», «Слово о за­ко­ні і благодаті», «Мстиславове Євангеліє», «Повість временних літ» та інші написані з використанням абетки

* Покровителем худоби у східних слов’ян був

* Тризна це

* Знайдіть зайве.

*Християнізація Київської Русі сприяла:

* Києво-Печерський мона­стир, заснований у

* Монастир, який здійснював культурно-просвітницьку діяльність, заснований у другій половині ХІ ст. Всеволодом Ярославичем

* Першою згадкою про існування постійної форми на­вчання у Київській Русі є запис у «Повісті временних літ», що стосується створення школи за часів

* У 1086 р. дочка Все­во­лода Ярославича Янка заснувала при Андріївському мо­на­стирі

* Урочисті проповіді на церковні свята та по­вчан­ня називаються

* Перша і найбільш значна бібліотека Київської Русі була заснована

* Скрипторії - це

* Твори на біблійну те­ма­тику, що доповнювали або уточнювали Святе письмо, але не були канонізовані церквою це

* Апокрифи, які містили цікаві розповіді про кінець світу і Страш­ний Суд, про долю праведників і грішників на другому сві­ті належать до

* Апокриф «Ходіння апостола Андрія» належить до групи

* Твори перекладної літератури часів Київської Русі в яких розповідається про життя святих це

* Прикладом календарних агіографічних творів є

* Із природничо-наукової та історичної літератури у Ки­їв­ській Русі були перекладені

* Першим митрополитом-русичем був призначений у 1051 р.

* Друга редакція «Повісті временних літ» датується

* Автором першої редакції «Повісті временних літ» 1113 р. вважається

* Продовженням «Повісті временних літ» є

* Літопис, який охоплює події між 1201 і 1292 рр. це

* Високопат­ріо­тична легенда про євшан-зілля використовується автором літопису

* Зразком урочистої проповіді, як різновиду оригінальної літератури ораторсько-проповідницької прози часів Київської Русі, вважається

* Прикладом простої проповіді, як різновиду оригінальної літератури ораторсько-проповідницької прози часів Київської Русі, є

* «Житьє и хоженьє Даниила, Русьскыя земли игу­ме­на» є прикладом різновиду оригінальної літератури Київської Русі

* Твір, в якому з особливою силою звучить ідея єдності Руської землі

* Першою кам’яною спорудою Київської Русі вважається

* Ряд однакових за формою і розмірами арок, що спираються на колони або стовпи і утворюють відкриті галереї це

* Розташований у східній частині християнського храму вівтарний виступ, напівкруглий, гранований або прямокутний в плані та перекритий це

* Витягнуте приміщення, частина інтер’єру, обмежене з одного чи з обох поздовжніх стін рядом колон або стовпів це

* Ряд декоративних несправжніх арок на фасаді будівлі або на внутрішніх стінах приміщення це

* Така будова храму, коли до купола, що зна­хо­диться в центрі і опирається на чотири стовпи, хре­стоподібно розходяться вкриті склепінням пе­ре­хо­ди це

* Величезна п’ятинефна хрестокупольна споруда з 13-ма ба­ня­ми, оточена з північної, західної та південної сторони дво­ма рядами відкритих галерей це

* Прикладом нового типу монастирського храму Русі ХІІ ст. - хрестобанна, шести­стовп­на тринефна споруда, увінчана однією банею – є

* Знайдіть зайве.Починаючи з 30-х років ХІІ ст. культурна архітектура Ки­ївської Русі набуває нових рис

* Яскравим прикладом розвитку Ки­­їв­ської, Чернігівської і Переяславської архітектурні шко­ли Південної русі в ХІІ ст. є

* Мурована двохярусна спо­ру­да, що в кінці ХІІ ст. увійшла в систему фортечних мурів Києво-Печерського монастиря

* Яке словосполучення пропущено? На ран­ньому етапі в інтер’єрах монументальних споруд Київ­сь­кої Русі поєднувались мозаїки і фрески, пізніше па­ну­ючим стало ____________________.

* Велична по­стать Богоматері-Оранти зображена в апсиді центрального вівтаря храму

* Не характерним для візантійських цер­ков­них канонів є фрески Софіївського собору на тему

* Найвідомішою іконо­пис­ною майстернею ХІ-ХІІ ст. була

* Пер­шою ілю­строваною книгою, яка дійшла до нас, є

* Казимир Ягайлович провів ко­ди­фі­ка­цію ли­то­в­сько-українських законів, на основі яких у 1468 р. був на­писаний

* Три редак­ції: 1529 («Старий»), 1566 («Волинський») і 1588 («Но­вий») мав

* У 1453 р. турки здобули

* У Великому князівстві Литовському офіційною мовою бу­ла «руська» (українська) мова, що законодавчо підтвер­джу­валося у

* Освіту здобув у Болонському університеті, перший вітчизняний доктор медицини, доктор філософії, у 1981-1982 рр. був обраний ректором цього ж університету

* Бенедикт Сервінус та Іван Тинкевич стали

* Перший поет-гуманіст України, навчався в Краківському й Грейф­сваль­д­ському університетах, здобув ступінь ма­гістра, очолював кафедру римської літе­ратури

* Євангеліє, що у 1556 р. було частково перекладене М. Василевичем, а завершене у 1561 р. ігуменом Григорієм; відзнача­єть­ся пишністю свого оформлення; в ньому дуже багато оригінальних заставок, ініціалів, використано багато рос­лин­них мотивів; збе­рег­ло­ся не в оригіналі, а у копії 1701 р., виконаній на замов­лен­ня гетьмана І. Мазепи для кафедрального собору у Пе­ре­яславі; на ньому присягають Президенти неза­леж­ної України

* Знайдіть зайве. Будівництво і архітектура ХІV – першої половини ХVІ ст. ви­значалися

* Десь з середини ХVІ ст. форми оборонної архітектури поступаються місцем еле­ментам ренесансного палацового будівництва, що проявлялося у тому, що

* Великий укріплений замок на Волині, який був побудований у ХV ст. і до на­ших днів відносно добре збереглись так звана Нова башта ХVІ ст. це

* Замок, у якому викликає подив 35-40-метрова висота башт і му­рів, які досягають товщини до 5-6 м. Грандіозні мури і баш­ти якого декоровані мурованим з червоної цегли ор­на­ментом, який нагадує узор української народної ви­шив­ки. Охоплюючи ніби суцільним килимом стіни і башти, ор­на­мент згладжував розчленованість об’ємів замка, пе­ре­тво­­рюючи його у моноліт, який є ніби природним завер­шен­ням ка­м’яних скель, на яких височить це

* Для малярства України ХІV-ХV ст. характерним є

* Український іконостас, який має свої осо­бли­вості: ікони в українському іконостасі розміщували в стро­­гому раз і назавжди усталеному порядку виник як одне ціле в

* Художник ікон ХІV ст. з Волині, перу якого належить ікона Волинської богоматері з Луцька, яка свід­чить про велику і самобутню художню культуру Во­ли­ні; у ній найбільш яскраво й повно втілено художні ідеали ск­ладної епохи, коли формувалася українська народність

* Ікона, головний образ якої був опоетизований у фоль­кло­рі й казках, де його ім’я пов’язувалось з язичеськими билинними героями. Експресія й динаміка його виражені в різ­ко ок­­реслених формах силуету коня, що нестримно м­ч­и­­ть впе­ред, і вершника, який пронизує змія

* Білокам’яний рельєф «Увірування Фоми» на стіні Вір­мен­ської церкви у Львові в стилістичному відношенні по-но­вому переосмислює розповсюджене іконографічне зоб­ра­ження. У ньому виявляються перші кроки до

* Вищим досягненням мистецтва мініатюри ХІV ст., рукопис якого оздоблюють чотири зображення євангелістів, яких напевно малювали два ху­дож­ни­ки є

* Церковно-господарські й релігійно-філантропічні ор­ганізації, які головне своє завдання вбачали в під­ви­щенні морального й інтелектуального рівня своїх членів, у поширенні серед них освіти, у захисті православної цер­кви й руської народності від гніту польсько-латинських аг­ре­сорів це

* Львівське Успенське братство було створено у

* У 1587 р. патріарх Йоаким, що прибув до Львова, надав Ль­вів­ському братству право «ставропігії»., тобто  

* Київське Богоявленське братство було створено у

* Братство, в яке вступив сам гетьман Сагайдачний з усім козацьким військом

* Першим ректором Острозької школи був письменник і гро­­мадський діяч, редактор Острозької Біблії 1581 р.

* До системи навчання братських шкіл trivium-y входили такі дисципліни

* До системи навчання братських шкіл quadrivium-y входили такі дисципліни

* Першим ректором Київської братської школи був відомий культурний діяч

* Києво-Могилянський колегіум був утворений в

* Києво-Могилянський колегіум за характером організації навчання був

* Першим ректором Києво-Могилянського колегіуму був

* Юрій Хмельницький та Іван Самойлович були випускниками

* Книгодрукування в Україні виникло у

* Першою книгою українського книгодрукування вважається

* Львівське братство організувало свою друкарню близько

* Першою книгою киї­в­сько­­го книгодрукування вважається

* В історії українського друкарства на Волині важливе міс­­­­­це займає друкарня, створена в першому де­ся­­­ти­літті ХVІ ст. у

* У ХVІ-ХVІІ ст. виникли в Україні також слов­­никові праці, з яких найвидатнішою був «Лексикон словенороский», що містить у собі пе­рек­лад на українську мову понад 8000 слов’янських слів, автором якого є

* Події пов’язані з Брестською унією сприяли розвитку в літературі такого жанру як

* На проголошення унії та на вих­валяння її прокатолицькими авторами православні від­повіли кількома полемічними творами, серед яких особ­ли­во виділяється «Апокрисис албо отповідь на книжкы о соборі Берестейском...», опуб­лі­ко­ва­ний польською і українською мовами, автором якого є

* На другу половину ХVІ ст. припадають початки ук­раї­н­ської книжної поезії, в якій співіснували дві системи віршування

* Культурно-національне піднесення великого масштабу і рівня, яке за оцінкою М. Грушевського, було першим українським культурно-національним відродженням припадає на період

* Як називається декоративна стінка зведена над карнизом, яка вінчає споруду? На фото Нової башти – ХVI ст. в Острозі позначена стрілочкою.

 

* У зв’язку з Магдебурзьким правом в країну починають про­никати нові особливості забудови міст, зокрема з’являються

* У кінці XVІ – на початку XVІІ ст. раніше ви­роб­лені типи чотиристовпових хрестово-купольних храмів іс­­тотно змінюються, а саме

* Особа, на кошти якої збудовано або заново оздоблено (іконами, фресками) православний храм чи монастир називається

* Фрескове та мозаїчне зображення на стінах храмів належить до

* Зображення ікон належить до

* У другій половині XVІ ст. значно поширюються ікони із зображенням

* Найранішим серед відомих світських портретів кінця XVІ – початку XVІІ ст. є зоб­ра­ження                

* Жанр портрету, який з’являється на початку XVІІ ст., в якому людина зображалась на повний зріст біля сто­лу, покритого коштовною картиною, на тлі колони, об­ви­­тої драпіруванням, інколи з пейзажем це

* Який вид монументально-декоративної скульптури другої половини XVІ ст. зображено на малюнку?

 

 

* Замовниками надгробних епітафійних зображень, які являли собою постать нав­колішках або погруддя, були

* Засновником гравюри на дереві в Україні є

* Велику вартість становлять ілюстрації до Патерика Пе­чер­ського, над якими працював талановитий львівський гра­вер

* Архітектурний стиль, що з'явився на Україні у XVII столітті й відрізняється від західноєвропейського більш помірними орнаментами та спрощеними формами

* На Правобережній Україні і в Галичині існували єзу­їт­ські та уніатські школи, де вивчали головним чином ла­тин­ську та польську мови і де вся освіта та виховання зво­ди­лись до                           

* У Західній Україні сільські та міські шко­ли у другій половині ХVІІ – першій половині ХVІІІ ст. найчастіше існували під опікою

* Збірник проповідей, який був надрукований у Києві, а перевиданий у Львові, який не лише читали, але й переписували по всій Україні

* Бойові демократичні традиції полемічного пись­менства у другій половині ХVІІ – першій половині ХVІІІ ст. розвивав в Закарпатті

* Улюбленим образом в українській музичній культурі другої половини ХVІІ – пер­шої половини ХVІІІ ст., який складав по свіжих слідах подій нові думи, в яких оспі­вував нові діяння повсталого народу був

* Для підготовки при­­дво­р­­них хористів за царським наказом у 1738 р. ор­га­ні­­зо­ва­но співацьку школу, що стала одним з цент­рів му­зичної освіти в Україні в

* Хо­­рові твори, які поєднали традиції схід­но­сло­в’ян­ської релігійної музики і народної пісенності з високим про­фесіоналізмом належали у другій половині ХVІІ – першій половині ХVІІІ ст. перу

* Одним з найцікавіших зразків світської кам’яної ар­хі­тек­тури України у другій половині ХVІІ – першій половині ХVІІІ ст., що збереглася до наших днів, є

* Прикладом тринефних культових споруд другої половини ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. є

* Шедевром художника Івана Рутковича з жовківського іконостаса є

* Визначний майстер, що робив гравюри для різних латинських і поль­ських видань, очолював в кінці життя друкарню Києво-Пе­черської лаври, творча діяльність припадає на 1670-1720 роки. Працюючи в Києво-Печерській лаврі, крім гравюр та офортів на релігійні теми, ство­рив ряд чудових портретів – князя В. Голіцина, ар­хі­єпис­копів Л. Барановича, Мелетія та ін.

* Скульптор, автор трьох кам’яних статуй на фасаді ра­туші в Бучачі, оздоблення костели в Городку, кінної статуї св. Юра, яка завершує фасад церкви Юра в Львові

* Техніка прикрашання дерев’яних виробів часів Галицько-Волинського князівства, яка передбачає композиції з різноколірної деревини, називається

* Унікальною пам'ят­кою українського ливарницького мистецтва Галицько-Волинської землі є дзвін, відлитий май­стром Яковом Скорою для дзвіниці собору 

* Замок, історія якого налічує понад шість століть, в історичних джерелах вперше згадується у 1327 р., вважають він був закладений втікачами з Пліснеська

* Єдиним пам'ятником, який дає уявлення про розвиток фреско­вого живопису на землях колишнього Галицько-Волинського кня­зівства, є

* Навчання у церковнопарафіяльних школах Волині велося

* Вся тери­торія сучасної України вже була заселена у:

* Найбільш ранніми землеробськими племенами на території Укра­їни, першими хліборобами на українській землі вважаються племена:

* Трипільська культура склалась на Правобережній Україні і розвивалась протягом:

* Трипільці першими на тери­торії України для виготовлення одягу стали використовувати

* Великі населені пункти, в яких жили трипільці називалися:

* Подальший розвиток кіммерійського суспільства на українському терені був обірваний навалою іраномовних кочівників:

* Яке із тверджень є характерним для культури скіфських племен:

* Кочові племена зі Сходу, які панували у причорноморських степах з ІІ ст. до н.е. по ІІ ст. н.е.:

* Прихід письма на територію Причорномор'я та Подніпров'я, початок писемного періоду української історії пов’язані з:

* Про яку праслов’янську культуру йде мова: існувала до ІІ ст. н.е. сновними катего­ріями пам'яток є поселення та могильники; населення володіло рядом добре розвинутих ремесел, знало виплавку заліза, ковальську справу; вже мали ткацький верстат і виробляли тканину з шерсті, льону та коно­пель. Посуд робили на гончарному крузі з місцевих глин:

* Язичницьке релігія стародавніх слов’ян це:

* Данило Галицький був коронований Папою Римським у:

* У Галицько-Волинському князівстві окрему православну митрополію було затверджено на зламі 1302-1303 рр. за Юрія Львовича у місті:

* Техніка прикрашання дерев’яних виробів на галицько-волинських землях, коли в поверхню виробу врізають пластинки або куски різного матеріалу (деревина інших порід, золото, срібло, перламутр) називається:

* Техніка прикрашання дерев’яних виробів на галицько-волинських землях, яка являла собою композицію з різноколірної деревини називається:

* Про розвиток якого виду ремесла на галицько-волинських землях свідчать рядки «Слова о полку Ігоровім», де розповідається про «мечі харалужні»:

* Унікальною пам’яткою українського ливарниць кого мистецтва XIV ст. є дзвін, відлитий майстром Яковом Скорою для дзвіниці собору:

* Енколпіони це:

* Широкий глиняний горщик для перетирання маку й іншого насіння:

* Поширена на Галицько-Волинській Русі техніка оздоблення кераміки, корені якої сягають ІІ тис. до н.е., секрет виготовлення якої зберігають майстри з Гавареччини – села між Олеськом і Білим Каменем на Львівщині:

* Довгополий одяг з домотканого білого, сірого або чорного сукна (Х-ХІІІ ст.):

* Перша літописна згадка використання килимів пов’язана з:

* Полісся славилося незвичайним лляним полотно – дуже тонким і прозорим, для якого вирощували особливі сорти льону з тонким і невисоким стеблом:

* Місто Галицько-Волинської землі, яке хан Бурундай у 1259 р. наказав не тільки спалити його стіни, а й розкопати оборонні вали це:

* Улюблене місто Володимира Васильковича, де він побудував церкву св. Юрія, прикрасив її іконами, подарував срібний посуд, дорогоцінні тканини, дзвони «чудного гласу», богослужебні книги це:

* Під час походу Володимира Великого на «ляхи» 981 р. вперше згадується місто галицько-волинської землі:

* Початок історії Львова – міста, яке заснував Данило Романович і назвав на честь сина Лева, датується:

* Вплив романської архітектури на галицьку архітектурну школу проявлявся у застосуванні:

* Церква, яку було зведено Данилом Галицьким у Холмі, пошкоджену пожежею 1259 р., про що повідомляв Галицький літопис – це церква:

* Церква Львова в архітектурі якої помітний вплив готики це:

* Одна з найдавніших фортець, зведена на неприступній горі з вапняка, яка досягає 1328 м над рівнем моря, перша літописна згадка датується 1226 р., а в 1240 р. її обложили татари , проте взяти не змогли:

* Відомий скульптор-різьбяр ХІІІ ст. на галицько-волинській землі:

* Пам’ятка книжної мініатюри, зображення якої виконані у другій половині ХІ ст., а нині зберігається у м. Чівідале у північній Італії:

* Риси, які відрізняють руське іконо писання ХІІ-ХІІІ ст. від візантійського і засвідчують його самобутній розвиток:

* Особа, яка виділяє кошти на ремонт православних храмів або їх оздоблення; у католиків – це донатор:

* У церковнопарафіяльних школах на Волині навчання велося мовою:

* Центром переписування книг за часів Галицько-Волинської Русі став:

* Галицько-Волинський літопис охоплює період:

* Яскравим зразком скульптури Галицько-Волинської Русі, який нині зберігається у Кам’янець-Подільському музеї, на якому зображено св. Дмитрія:

* Станкове малярство це:

 

Додаткові питання

з навчальної дисципліни «Історія української культури»

для студентів 1-их курсів всіх факультетів (1-ст. юридичного факультету)

змістовий модуль – 1 ( 30 питань)

Розробив: доц. Кобаль В.І.

* Пам’ятка писемної культури Закарпаття XIV-XVI ст., написана традиційною давньоруською мовою з домішками церковнослов’янської, містить велику кількість слів живої народної мови

* Одна із перших друкованих книг, яка попала в Закарпаття до XV ст. і є виданням російського першодрукаря Івана Федорова

* В резиденції графа Другета в Ужгороді була відкрита перша школа чернечого ордену, яка готувала кадри для католицької церкви

* Старовинна каплиця XIV ст. у Мукачеві, яка колись служила вівтарною частиною готичного храму, знесеного у 1904 р.

* Монументальний пам’ятник храмового будівництва Закарпаття у Берегові, споруджений у першій половині XV ст., художнє оздоблення порталів якого свідчить про високий рівень тогочасного білокам’яного різьблення

* Дерев’яний храм XVII ст. в селі Новоселиця Виноградівського району, збудований у готичному стилі і зберігся до сьогодні

* Група правових норм у Київській державі – договори за змістом це

* Князівські розпорядження, які були обмежені за колом осіб: торкалися лише тих, для кого вони видавалися

* Заповніть пропуск. Населення Київської Русі ділилося на феодалів, селян-общинників, ___________________, феодально залежне населення, раби

* Назва феодально залежного населення у Київській Русі, яке було істотно обмежене у правах, зокрема у праві залишення пана

* У Х-ХІІ ст. в Київській Русі для позначення рабів-полонених вживався термін

* Серед великої кількості звичаїв та традицій козаків у великій пошані перебувало

* Автором другої редакції «Повісті временних літ» 1116 р. є

* Писемність, що відома за книжковими пам'ятками XI—XII ст. Її азбука складається з 43 літер, у тому числі з 24 грецьких і 19 оригінальних слов'янських

* Писемність, яка має дуже складне накреслення літер у вигляді кружечків і петелек, з'єднаних між собою, що дуже утруднює оволодіння цією системою слов'янського письма, складається з 39 літер

* Найдавніша книга, що вийшла з київської майстерні при Софійському соборі, кишенькового формату, призначена для особистого користування, датується 40-ми роками XI ст. і зберігається в бібліотеці у Реймсі (Франція)

* Збірник статей різних авторів 1073 р., які повинні були відповісти читачам на різні питання з старозавітної та новозавітної історії, а також філософії, поетики, догматики і деяких природних явлень Середньовіччя

* До перекладної історичної літератури ХІ ст. належить

* Умовно можна виділити три основні напрями музичного життя Київської Русі

* Про яку мову говорив Петро Могила: ця «…мова нам на те потрібна, щоб бідну Русь не називали глупою Руссю…»

* З метою заохочення учнів до навчання в школах XVI-XVII ст. було запроваджено т.зв. чергу місць у класі, від перших до останніх; пильний учень посувався все вище і доходив нарешті до першої лавки, де засідали найкращі учні. Така черга називалася

* Заповніть пропуск. Учень, що визначився найбільше з усіх у навчанні, діставав назву ______________ і мав право сидіти на окремому місці поруч з учителем

* Заповніть пропуск. Звичай у школах XVI-XVII ст., який передбачав, що в нижчих класах учнів перепитували з заданої лекції старші студенти, т. зв. ___________.

* Приміщення в яких жили студенти, що до школи приїздили з дальших околиць називалися

* Науковець XVIII ст., який написав дисертацію з «фізіології» — про причину нетлінності тіл печерських святих, де спростовував аргументи протестанських професорів, що пояснювали це явище природними способами

* Значне покращення ситуації щодо вивчення математичних дисциплін у XVIII ст. відбулося завдяки діяльності науковця, який навчився їх цінити, навчаючись у західних університетах

* У 1587 р. ан­тио­хій­ський патріарх Йоаким, що прибув до Львова, надав Ль­вів­ському братству право

* Хто у травні 1620 року підтвердив статут Київського Богоявленського братства?

* В Острозькій школі здобув освіту відомий вче­ний і письменник

* Католицький чернечий орден, який займався навчанням юнацтва, назва якого походить від школи, запровадженої творцем ордена, яку називали «набожн

Модуль 2

* Мистецький напрям, що панував у ХІХ ст. Свого розквіту досягає у Франції наприкінці XVII – поч. XVIII ст., а у XVIII ст. стає вже загальноєвропейським напрямом; пропонує нові естетичні норми, формує образ героя, що може вистояти всупереч лихій долі, підкорити особисте загальнолюдському, пристрасть – обов’язку, розуму – це:

* Мистецький напрям, який виник у Європі на межі XVIII і ХІХ ст. був реакцією проти раціоналізму доби Просвітництва і застиглих форм, схем і канонів класицизму та подекуди проти сентименталізму. Визначальними стали ідеалізм у філософії і культ почуттів, а не розуму, звернення до народності, захоплення фольклором і народною мистецькою творчістю, шукання історичної свідомості й посилене вивчення історичного минулого це:

* Після закінчення російсько-турецької війни 1768-1774 р­р. та зруйнування Запорозької Січі, величезні простори на півдні Ук­раї­ни були включені до імперії як:

* Вся Правобережна Україна увійшла до складу Російської ім­перії, яка контролювала відтепер 80 % українських зе­ме­ль внаслідок поділу Польщі у:

* Масонська ложа в Полтаві, яка діяла з 1818 по 1819 рр. називалася:

* І.Котляревський був членом масонської ложі:

* Фундаторами Південного товариства в Тульчині бу­ли:

* Героїчною сторінкою в історії українського на­ро­ду стало повстання в Північній Буковині у першій половині ХІХ ст. під ке­рів­ниц­твом:

* У 30-х – 40-х роках ХІХ ст. центром національного руху став Ль­­вів, а його авангардом – громадсько-культурне об’єд­нан­­ня:

* У 1834 р. «Руська трійця» під­го­ту­­ва­ла до друку історико-літературний збірник:

* Українці Галичини у квітні 1848 р. виступили рішуче проти намагання по­­ляків втягнути Галичину до Польщі і створили свою по­лі­тичну організацію у Львові:

* Ім­пе­ра­тор­ський указ, який санкціонував скасування кріпацтва в Угор­­щині за викуп на таких же кабальних умовах, як і в Га­личині та на Буковині було видано у:

* Протягом другої половини ХVІІІ ст. основними цен­тра­ми освіти на українських землях, які входили до складу Російської імперії залишалися:

* Київська академія була закрита у:

* Народ по селах і містах Лівобережжя і Слобожанщини й далі засвоював еле­ментарну грамоту в школах, які й утри­му­ва­лися коштом населення:

* На Правобережжі та в Західній Україні в другій половині XVIII ст. більшість ко­ле­гіу­мів залишалась в руках:

* Ви­к­ладання філософських, богословських та правничих на­ук книжною українською мовою при Львівському уні­вер­ситеті, яке діяло до 1805 р. носило назву:

* Згідно з «Попередніми правилами народної освіти» 1803 р. впроваджувались чотири типи шкіл:

* У школах, які відкривалися при цер­ков­них парафіях і були початковими, навчання тривало 4-6 мі­сяців у селах і до одного року в містах. Дітей навчали (ро­сійською мовою) читання, писання, елементарних ариф­метичних дій, основ православної релігії:

* Навчальний заклад, заснований у 1820 р. на кошти братів Без­бо­ро­дь­ків і пере­творений у 1832 р. на гімназію вищих наук це:

* У якому з рядків університети розташовані у хронологічній послідовності їх заснування?

* Найвідоміші математики, випускники Харківського університету:

* Ви­дат­­ний вчений-енциклопедист, який стояв біля витоків українського народознавства; перший ректор Київського університету, автор виданих ним у 1827 р. «Малороссійськіх песен»; перший історик Коліївщини – народного пов­стання на Правобережжі 1768 р.

* Дослідження історичного минулого українського народу у І половині ХІХ ст. проводили:

* Першу в Галичині граматику ук­раї­н­ською мовою («Граматика руської мови») написав:

* У 1818 р. в Пе­тер­бурзі була опублікована перша граматика української мо­ви («Граматика малороссийского наречия»), складена філологом:

* Друкарні Києво-Печерської та Почаївської лаври за 50 років другої половини ХVІІІ ст. випустили всього якихось дві з половиною-три сотні видань, тому що:

* У друкарні Киє­во-Печерської лаври заведено гражданський шрифт у:

* Промови Самуїла Мис­лавського, присвячені пе­ре­бу­ванню Катерини ІІ у Києві надруковані у 1787 р. у друкарні:

* Заповніть пропущене словосполучення. У 1836 р. в губернській друкарні починають виходити _________________, що стали своєрідним бюлетенем що­річного київського контрактового ярмарку.

* Перше видання друкарні при Харківському університеті:

* Першим ректором Харківського університету був:

* У 40-х ро­ках ХІХ ст. виходив літературний збірник «Молодик», всі чотири ви­пуски якого здійснив відомий видавець і перекладач:

* Вірші, які поз­на­чені впливом вільнодумних ідей, пафос яких полягає в тому, що вони по-своєму заперечують ре­лі­­гійну ідеологію, виступаючи проти неї зброєю сміху; хри­стия­нських святих у них зображено в бур­лес­к­но­мувигляді; образна система цих творів має фольклорний ха­рактер, вона близька і зрозуміла народові так само, як і їх жива, дотепна мова:

* До історичних віршів другої половини ХVІІІ ст. належить діалогічний «Разговор Великороссии с Малороссиею», на­пи­саний перекладачем генеральної канцелярії у Глухові: 

* Сатирично-гумористичні вірші Івана Некрашевича:

* Пер­шим тво­­ром нової української літератури вважають:

* П’єси «На­тал­­ка Полтавка» і «Москаль-чарівник» належать перу:

* Автор кількох десятків вір­шів і байок. У байці «Пан та Собака» письменник показав без­­прав’я закріпаченого українського селянства. У творах висловлюються думки про те, що тре­­­ба бу­­ло б «виправити» кріпосництво, звільнити його від «хиб», але питання про знищення кріпосництва автор не ста­вив:

* Основоположником української художньої прози є:

* Комедії «Сватання на Гончарівці» та «Ше­ль­­мен­ко-денщик», які на довгі часи зберегли популярність як виз­нач­ні твори літератури для театру належать перу:

* Основоположником нової ук­раї­нської літератури вважається:

* До балад Т.Шевченка належать:

* Видатний український композитор родом з м. Глу­хо­ва. У Київській академії здобув загальну і музичну освіту. Згодом співав у пе­тер­бур­зькій придворній капелі, брав участь у виставах італійської опе­ри в Петербурзі, а в 1765 р. навчався в Болонській ака­демії. Опера «Демофонт» користувалася ве­ликим успіхом, а її автора було обрано членом кількох ака­демій:

* Тес­ляр­­ський син з Києва, який прославився як духовний ком­по­зитор. Він переніс до церковних співів чимало мотивів ук­­раїнських пісень. У часи свого навчання в Київській ака­­демії був диригентом і першим скрипалем ака­деміч­ного хору, керував хорами в Києві і Москві. Після по­вер­нення з Москви до Києва його за наказом Київського гу­­бернатора за політичні справи схопили і посадили в «Сми­рительний дом», де він і помер:

* Видатний ком­позитор, уродженець м. Глухова. Музичну освіту здо­бував у зна­ме­ни­тій Глухівській співацькій школі. Забраний до при­д­вор­ної капели, він удосконалював композиторську май­стер­ність в Італії, де поставив свої опери «Креонт», «Алкід», «Кві­нт Фабій»:

* Наприкінці ХVІІІ, а особливо на початку ХІХ ст. у пі­сен­ній ліриці духовний кант витісняється:

* Російська опера в Одесі відкрита у:

* Автором першої національної української опери «Запорожець за Дунаєм» вважають:

* Новий стиль класицизм в архітектурі України зароджується ще в 1731-1745 рр., коли Йоганн-Готфрід Шедель побудував:

* У 60-70 рр. пе­ре­будовується місто Глухів – тодішня українська столиця, ре­зиденція гетьманів, а в 1764-1786 – місцеперебування Ма­лоросійської колегії – у стилі класицизму під керівництвом архітектора:

* Архітектором Собору Різдва Богородиці в Козельці є:

* Архітектором Надбрамної церкви Кирилівського монастиря, дзвіниці біля Дальніх печер Києво-Печерської лаври є:

* До видатних пам’яток другої половини XVIII - початку ХІХ ст. належить брама За­боровського. Отвір брами висотою здається на зріст людини, хоч на­справді через нього можна проїхати каретою. Він пере­кри­тий аркою, розчленований прямокутними пі­­лястрами, схо­жими на пілончики, й заглиблений під дугу, порівняно роз­тягнуту, арку, що п’ятами спи­рається на примхливі ка­пі­телі колон. Її автор:

* Ви­дат­ни­ми пам’ятками його творчості є собор святого Юра у Ль­во­ві, де гармонійно поєднано західноєвропейські і ук­раї­н­ські національні риси, а також будинок ратуші в м. Бу­ча­чі – найвидатніша світська споруда в Україні XVIII ст.:

* Най­вищою де­рев’я­ною спорудою ХVІІІ ст., яка досягла 65 метрів була церква, по­будована в 1773-1779 рр. за проектом Якима Пог­реб­ня­ка:

* Архітектурний стиль при якому, при плануванні міст обов’язково виділявся адміністративний центр із площею, квартали були пря­мо­кут­­ними, композиції ансамблів окремих архітектурних ком­­плексів мали відкритий характер, головне місце в за­бу­до­ві міста приділялось адміністративним спорудам, вій­сь­ко­вим та цивільним учбовим закладам, соборам, театрам, тор­говим площам:

* За його про­ектом споруджено церкву на Аскольдовій мо­ги­лі (в 1810 р. дерев’яну церкву замінили кам’яною ро­тон­дою з колонадою і банею), церкву Різдва Христового, в якій стояла труна з тілом Тараса Шевченка від 6 до 8 трав­ня 1861 р. під час перевезення його до Канева, ансамбль Контрактової площі на Подолі:

* Видатним пам’ятником архітектури класичної школи в Ук­раїні є будинок Київського університету ім.          Т. Шев­чен­ка, побудований за проектом архітектора:

* Парк, ос­новне ядро якого створено в 1796-1800 рр. в має­тку поль­ського магната Ф. Потоцького, роз­ташований на великій території – 177 га – в ма­льов­ни­чому природ­но­му руслі річки Кам’ян­ка з численн­и­­ми штучними спору­да­ми – водоймами, скелями, гро­та­ми, водоспадами, шлю­за­ми, каскадами. Парк при­кра­шають фонтани, альтанки, скульп­тури. Парк подарував Ф.Потоцький своїй дружині на день народження:

* Поширеним видом монументального декоративного ми­стецтва в Україні в другій половині ХVІІІ ст. було:

* Основу критичного, реа­лі­стич­но­го мистецтва в образотворчому мистецтві заклали:

* Портрети та картини «Літній український селянин», «Молодий ук­раї­н­ський селянин», «Подільський селянин з сокирою»; «Пря­ля», «Старий жебрак», «Старий, що вирізує палицю», «Пор­трет сина», «Хлопчик з сопілкою» належать перу художника, колишнього кріпака:

* У першій половині ХІХ ст. відбувається процес за­ро­джен­ня українського пейзажу, пов’язаний насамперед з твор­чістю:

* У подоланні умовності старого й створенні нового ук­раї­нського портрета особливе місце належить творчості художника, яка характеризує пе­ре­хід­ний етап у розвитку українського мистецтва кінця ХVІІІ - початку ХІХ ст.:

* Мистецтво скульптури не зазнало в Києві та на Лівобережжі впливу по­ши­ре­ної в той час барочної скульптури, вона й надалі зберігає зв’я­зок з:

* До відомих скульпторів другої половини ХVІІІ ст. належать:

* Указ Олек­сан­дра ІІ, який забороняв публікувати українські книжки, ко­ристуватися українською мовою на сцені це:

* Культурне товариство «Просвіта» у Львові було засновано у:

* Літературне товариство ім. Т.Шевченка у Львові було засновано у:

* Щомісячний громадсько-політичний і літературний журнал українською мовою «Основа» виходив у Петербурзі протягом:

* У якому із варіантів викладено зміст реформи в галузі освіти 1864 р. в Російській імперії:

* Студенти, члени громадівських гуртків Києва, Харкова, Полтави у 50-их роках ХІХ ст. стали ініціаторами заснування навчальних закладів:

* Т.Шевченко видав у 1861р. підручник для недільних шкіл:

* Пись­менниця трьох літератур: української, російської та фран­цузької; автор «Народних оповідань», що мали величезний вплив на розвиток на­ціональної самосвідомості українського народу, соціальної повісті «Інститука», присвяченої Т. Шев­чен­ку, історичної повісті «Маруся»:

* «Буковинським кобзарем» називають:

* Цікаву спробу ст­во­ри­ти образ свідомого українського інтелігента (повісті «Се­мен Жук і його родичі» та «Юрій Горовенко. Хроніка з смут­ного часу») зробив:

* Письменниця, яка у ряді оповідань показала со­ціа­льні проблеми галицького села («Ядзя і Катруся»), про­бу­дження почуття народної самосвідомості («Виборець»):

* «З вершин і низин», «Смерть Каїна», «Мойсей» належать перу:

* Українське театральне мистецтво в другій половині ХІХ ст. (як і в першій) розвивалося в таких умо­­­вах:

* Авторами український п’єс другої половини ХІХ ст. є:

* Засновником ук­раї­н­сь­ко­го те­ат­ру, визначним дра­ма­тургом, та­ла­но­ви­тим режисером і актором є:

* Сла­вет­­ний співак і обдарований композитор, актор оперних те­атрів Петербурга і Москви, вихованець Глінки і друг Шев­­ченка, автор вокально-хор­е­о­г­ра­­­­фічної вистави «Українське весілля», музичної ком­по­зи­ції «Картини степового життя циган», водевіля «Ніч на­п­е­ре­­додні Іванового дня», солоспівів «Спать мені не хочеться», «Стоїть явір над водою», опери «За­по­рожець за Дунаєм»:

* Йому належить понад 80 за­писів і обробок мелодій народних пісень, ряд ро­ман­сів та дуетів. Найвидатніший твір – опера «Ка­те­р­и­­на», в ос­нову якої автор поклав однойменну поему Т. Шев­ченка:

* Автор широковідомої музики до «Назара Стодолі» Т. Шев­ченка і талановитої поліфонічної композиції «Ве­чор­ни­ці»:

* Засновник музичного то­вариства «Торбан» у Львові і музичної школи при ньому, а також співочого товариства «Боян» і «Вищого музичного ін­­­ституту ім. М. Лисенка» у Львові, автор опе­ри «Купало» і кількох уривків з музики до «Назара Ст­одолі» Шевченка, «Ярополка» К. Устияновича:

* Одним з перших українських композиторів-про­фе­сіо­на­лів у Галичині. З ба­га­тьох його симфоній-увертюр, в яких використовував мелодії ко­ломийок, вальсів, полонезів, слід згадати музику до «За­по­віту» Шевченка, «Поклону» Федьковича та «Жовніра» Гу­ша­левича. Написав він також музику до оперет «Підгіряни» й «Верховинці»:

* Ди­тячі опери «Коза-дереза», «Пан Коцький», «Зима й весна» належать:

* В архітектурі другої половини ХІХ ст. переважав стиль, який передбачав суміш елементів різ­них стилів:

* Друга половина ХІХ ст. в образотворчому мистецтві – це період розквіту:

* Товариство пе­ресувних художніх виставок (Товариство пе­ре­дви­ж­ни­ків) було створено в Петербурзі у:

* Київську малювальну школу заснував у 1875 р.:

* Темі зубожіння українського селянства художник при­свя­тив один із своїх кращих творів «На заробітки»:

* Його вважають од­ним із зачинателів українського реалістичного пейзажу. По­чинаючи з середини 1870-х років центральною в його тво­рчості стала тема української природи: «За­тишшя», «Село», «Ха­ти в літній день», «Ри­балки», «Сінокіс», «Жнива»:

* Вчився в Кра­ківській школі красних мистецтв, викладав ма­лю­ван­ня в школах Галичини. Відомий він як ілюстратор жур­на­лу «Дзвіночок», казок-поем І. Франка «Пригоди Дон-Кіхота» і «Лис Микита». Та найцінніші в його спадщині реалістичні жан­рові картини-образи злиденного життя галицького се­ла «Сліпець з проводирем», «В селянській хаті», «Погорільці»:

* З ініціативи українських на­у­­кових діячів Петербурзька ака­демія наук створила 1905 р. комісію під головуванням Олексія Шахматова, яка скла­ла де­кларацію:

* Рівень неписьменності серед українців на початку ХХ ст. становив:

* Значною подією в розвитку українського мовознавства стало видання «Словаря української мови» (1907-1901 рр.), автором якого був:

* Про що йде мова: роз­ви­ва­ло­ся у важких умовах, під постійним гнітом царського уря­ду. Колективи не мали права на ста­ціонарну роботу, були, по суті, мандрівними:

* У Киє­ві відкрито перший в Україні театральний навчальний зак­­лад – Музично-драматичну школу ім.             М. Лисенка з ок­ре­­мим драматичним відділом у:

* Про­тя­гом 1905-1906 рр. львівський театр товариства «Ру­сь­ка б­е­с­і­да» – єдиний професіональний театр Галичини й Бу­ко­ви­ни очолював:

* У 1917 р. в Києві почав свої вистави заснований в 1916 р. «Молодий театр», яким керував:

* Пер­ший в Західній Україні початку ХХ ст. композитор-про­фе­сіо­нал, автор опе­ри «Роксолана», ряду романсів і хорів:

* Пісню на музику «хору норманів»  «Шалійте, шалійте, скажені кати» (на слова О. Ко­­­леси), яка стала популярною масовою революційною піснею на початку ХХ ст. написав:

* Роман «Фа­та моргана», новели «Сон», «На острові», повість-ба­лада «Тіні забутих предків» належать до творчості:

* Ар­хі­тек­­турний стиль, в основу якого покладена динамічність фор­ми, іноді геометрично чіткі ритми будівлі, відмова від ор­деру та еклектичних запозичень елементів інших стилів; характерна надмірність де­кору на фасадах, відсутність чіткості силуету це:

* Проект будинку Полтавського гу­бер­н­сько­го земства, який вва­жається одним із шедеврів сучасної української ар­хі­тек­тури розробив архітектор: 

* Автор та­ла­новитих жанрових картин і портретів, увійшов в історію українського малярства картиною «По­хорон кошового», психологічно загостреними пор­тре­та­ми «Портрет дівчини в червоному капелюсі», «Портрет ста­рого вчителя» та жанровими картинами «Карусель», «Се­лянська родина»:

* Художник своєрідного та­лан­­ту, родоначальник українського батального малярства, ав­тор багатьох творів, що оспівують героїзм російського та ук­раїнського народу, їх боротьбу за свободу і не­за­леж­ні­сть: «Бій під Малоярославцем», «Повернення російської ка­валерії під Аустерліцом»:

* Працював у станоковому, мону­ме­на­­таль­но-декоративному, театрально-декораційному маляр­ст­ві. Але найбільше він відомий як графік, талановитий ілю­ст­ра­­тор книг, автор малюнків до різних журналів: «Український косар», «На Дніпрі», «Зби­ран­ня лози для виготовлення кошиків», «Біля кузні»:

* На початок ХХ ст. припадає розквіт творчості за­хід­но­українського художника, та­ла­но­ви­­того митця, громадського діяча, близького друга І. Фра­­н­­­ка. Йо­го інтереси не обмежувалися якимсь одним жан­ром. Він ство­рив поетичні пейзажі, для яких характерне уза­галь­­нен­­­ня образів природи, декоративність і мо­ну­мен­таль­ність: «Дніпро», «Шев­чен­ко­ва мо­ги­ла», «Лу­ки і по­­ля», «Копиці», «Самітня сосна»:

* Його творчість як талановитого ху­дожника тісно зв’язана з життям народу. Працюючи в Чер­нів­цях, Львові та Києві, він створив ряд історичних полотен, зо­­­крема картину «Богун під Берестечком», «В’їзд Богдана Хмель­­ницького в Київ», а також багато жан­рових та пор­тре­­тних творів:

* Період розвитку української культури у ХХ ст., який отримав назву т.зв. українського ренесансу; роки від­нов­лен­ня української державності і створення принципово но­вих умов для розвитку української національної куль­ту­ри:

* Період розвитку української культури у ХХ ст., який був най­не­без­печ­нішим для української культури, оскільки під загрозою іс­нування опинились саме її зміст і форма. Культура стала пов­ністю залежною від політичної кон’юнктури та існу­ючо­го деспотичного режиму:

* Період розвитку української культури у ХХ ст., який характеризується певним по­жв­а­в­­лення духовного життя. Спостерігаємо повернення до на­ціо­нальної культури частини творчого доробку ре­пре­со­ва­них сталінським режимом її діячів, поступове озна­йом­лен­ня з національними мистецькими здобутками діаспори, не­здоланність висунутих поколінням «шестидесятників» куль­турно-радикальних пропозицій, скерованих проти дена­ціо­налізації та русифікації

* Два Всеукраїнські учи­тель­ські з’їз­ди, де головним стояло питання відродження ук­раїнської шко­ли після довгого часу її русифікації відбулись у:

* У Києві 5 жовтня 1917 р. у складі трьох фа­культетів – історико-філологічного, фізико-математичного, юри­дичного і підготовчих курсів було відкрито:

* Українську академію наук було засновано за гетьмана П.Скоропадського у:

* З 1921 р. Українську академію наук перейменовано на:

* Історико-філософську секцію Всеукраїнської академії наук з 1924 р. очолював:

* У західних регіонах України, зо­крема у Галичині, Західній Волині та Поліссі, які після гро­мадянської війни увійшли до складу Польщі, за­боронялось вживання української мови в усіх дер­жав­них установах та органах самоврядування з:

* Українці західних регіонів України, які після громадянської війни відійшли до Польщі, змушені були заснувати у Львові, навчальний заклад, який діяв продовж 1921-1925 рр.

* Три типи шкіл: початкова (I-IV класи), неповна середня (I-VII класи) і середня (І-Х класи) були введені в радянській Україні у:

* У 1932 р. вперше в СРСР було штучно розщеплене атом­не ядро у:

* У скла­ді Української академії наук утворилась низка суспіль­ство­знавчих інститутів, у тому числі й Інститут історії Ук­ра­ї­ни в:

* На базі Київського, Харківського і Одесь­кого університетів у м. Кизил-Орді у роки Другої світової війни створено:

* В історію природознавчої нау­ки другої половини ХХ ст. увійшли імена видатних вчених-академіків:

* У 1921 р. у Відні був заснований:

* Лі­те­ра­тур­но-художня, просвітницька організація, кредом якої було не­гативне ставлення до культурного минулого, намагання ство­рити свою «чисто пролетарську», особливу літературу і куль­туру:

* У 1925 р. виникла так звана «Вільна академія про­ле­тар­­ської літератури» (ВАПЛІТЕ), до якої увійшли най­виз­нач­­ніші того часу письменники:

* Особливою популярністю у 20-их рр. ХХ ст. ко­­ристувалися модерний український театр «Березіль» на чо­лі з:

* Г. Ве­рьо­в­ка, М. Вериківський, П. Козицький, М. Колесса, Я. Ка­­лі­ш­­­ський, В. Косинка, Г. Лятошинський,               Л. Ревуцький, Ф. Со­­­­­­боль це:

* Фільм О.Довженка включено до почесного списку дванадцяти кра­щих філь­мів світу всіх часів і народів (Брюссель, 1958 р.):

* Г. Жу­ков, Д. Дяченко, С. Кравець, С. Серафимов, М. Фільгер це:

* Культурні процеси 30-их рр. ХХ ст. уні­фі­ку­ва­лись за так званим методом:

* Ви­хо­дя­ть у світ високопатріотичні поетичні твори Павла Ти­чи­ни («Голос матері»), Максима Рильського («Слово про рідну ма­тір»), Володимира Сосюри («Любіть Україну») та ін. у:

* Було заборонено і розпущено греко-ка­то­ли­цьку церкву, а сот­ні греко-католицьких священиків на чолі з мит­ропо­ли­том Й. Сліпим було репресовано та кинуто у сталінські табори у:

* «Лисенківщина» - це:

* Рух творчої української інтелігенції, яка виявила праг­нен­ня до пошуку нових форм мистецького самовираження на ос­нові осмислення національного досвіду, духовної спад­щи­ни свого народу, який виявився на хвилі «хрущовської відлиги» отримав назву:

* В ув’язненні за­ги­ну­ли представники руху «шестидесятників»:

* Автором фільму «Тіні забутих предків» (1965), що вра­жає над­звичайною силою художньо-поетичного про­­­­никнення в глибини народного життя, його дра­ма­тич­ну й трагічну долю є:

* «Кон­цепція гуманітарного розвитку України», голо­вна ідея якої спрямована на визнання пріоритетного розвитку ук­раїнської культури, яка має стати потужним чинником на­ціональної ідентичності та єдності. була прийнята на Всеукраїнському фо­румі інтелігенції у:

* Верховна Рада прийняла Закон України «Про освіту» у:

* Директором гімназії вищих наук у Ніжині з вересня 1821 р. був виходець із Закарпаття:

* Директором Рішельєвського ліцею в Одесі у 1826 р. був призначений виходець із Закарпаття:

* Першим ректором Петербургського університету з 1819-1821 рр. був закарпатець:

* Автор фундаментальної 6-ти томної "Історії карпатських русинів". Робота залишилася у рукопису і друкувалася тільки в кінці ХХ ст. (у 1983, 1986, 1988, 1990 рр. видрукувано три томи в 4 книгах):

* У 1847 р. видано перший в історії Закар,паття буквар "Книжиця читальная для начинающих", автором якої є:

* Друкарні на Закарпатті почали діяти лише:

* З 1930 р. в початкових школах Закарпаття введено (тривалість навчання):

* Ужгородський державний університет було відкрито у:

* Російський царизм остаточно запровадив в Україні крі­посницький лад у:

* Запорозька Січ була зруйнована російськими військами у:

* Повстання гайдамаків у 1768 р., яке дістало назву Коліївщина, відбувалося під проводом:

* У першій чверті ХІХ століття розгорнулася тривала бороть­ба селян Поділля під проводом народного героя:

* Програмний документ Південного товариства:

* Під впливом революційних ідей декабристів на кінець 40-х років в Україні створюється таємна політична ор­га­ні­з­а­ція, сус­піль­ний склад якої вже відрізняється від складу масонських лож і політичних гуртків першої чверті ХІХ століття. Чле­нами товариства були переважно представники се­ред­ніх або й бідних дворян, урядовці і навіть колишній крі­пак:

* У 1837 р. чле­ни гуртка «Руська трійця» під­­готували і видали в Будапешті літературно-науковий аль­манах:

* Найголовнішим наслідком революції 1848-1849 рр. для населення Західної України було:

* Ді­ти українського панства здобували вищу освіту в другій половині XVIII ст. в:

* Дяківські школи в кінці ХVІІІ ст. май­же зникають, особливо після того, як було заборонено:

* Спадкоємницею братських шкіл у Львові у другій половині XVIII ст. була:

* У другій половині ХVІІІ ст. в Україні діяли, по суті, ли­ше дві друкарні:

* Колискою української журналістики у першій половині ХІХ ст. був:

* Він створив оригінальну фі­лософську систему, навчаючи, що матерія вічна, що світ мож­на і треба пізнати. Щастя бачив у «сродній» праці. Трактати написані у формі діалогів образною мо­вою, пересипаною народними висловлюваннями, при­слі­в’ями і приказками, анекдотами, притчами та ін. Його збірки «Харківські байки» та «Сад божественних пісень»:

* Талановитий байкар. В йо­­го «Малоросійських приказках» продовжена критика ок­ре­мих негативних сторін кріпосницького ладу, почата в ук­раїнській літературі Котляревським, і широко ви­ко­ри­ста­ні мотиви байок Крилова. Більшість своїх творів автор писав російською мовою. Він багато піклувався про Т. Шевченка, брав участь у викупі його з кріпосницької не­­волі і допоміг йому видати в 1840 р. «Кобзар»:

* Походив з кріпаків, акторську діяльність роз­почав 1805 р. У 1821 р. за участю передових пре­дстав­ни­ків української та російської громадськості його ви­куп­ле­но з кріпацтва. Акторська творчість від­зна­чає­ться новаторським пошуком. Він один з перших пе­рей­шов від класичної манери гри до сценічного реалізму і на­ціонального українського стилю. Створив не­пе­ре­вер­шені образи Виборного й Михайла Чупруна:

* Першою національною українською оперою вважають:

* Церква побудована в стилі бароко на 15-ме­т­ро­во­му фун­даменті, який із східної сторони при­лягає до го­ри, а із за­хідної має вигляд двоповерхової споруди. З фундаменту, не­мов камінна квітка, виростає сам храм. Він одноку­поль­ний з п’ятибанним за­вер­шен­ням. Храм має довжину 32 м, ширину 23 м, висоту ра­зом з хрестом 60 м. Будівництво її здійснив архітектор Іван Мічурін за прое­ктом Варфоломій Растреллі:

* Перший бу­­ди­нок оперного театру в Одесі було споруджено в 1809 р. за проектом петербурзького архі­тек­то­ра:

* З цікавих ар­хі­тек­тур­них ансамблів міського будівництва початку ХІХ ст., які уці­лі­ли до наших днів, є кругла площа в Полтаві, створена на ос­нові проекту архітектора:

* Художник, педагог, відіграв велику роль у житті Т. Шевченка. По­­чинаючи із знайомства в Літньому саду в Петербурзі й до кін­ця життя, він був його вірним другом і при­хиль­ни­ком; допоміг викупити Шевченка з кріпацтва, вс­тупити до Академії художеств, познайомив його з Брю­л­ло­вим. У творах «Про­даж сіна на березі Дніпра», «Хлопчик-рибалка» ху­дож­ник виявляє інтерес до народного побуту:

* Першою жанровою картиною Шевченка, ство­реною в Академії, за яку Рада Академії нагородила молодого художника срібною медаллю, була:

* Кріпосництво було ліквідовано в Російській імперії у:

* Валуєвський циркуляр був виданий у:

* Літературне товариство ім. Шевченка було пере­тво­рене в Наукове товариство ім. Шев­чен­ка (НТШ) у: 

* Середній тип школи, за­с­нованої у 1871 р. в Києві, яка за своїм статутом бу­ла гімназією, що мала тільки старші класи. Після її за­кін­­чення випускники мали можливість вступати до уні­ве­р­ситету, який здійснював навчальний нагляд. Мала гуманітарний характер:

* Поет, прозаїк, жур­­наліст, видавець, літературний критик, мовознавець, ет­­нограф. Його перший великий твір – поема «Україна» – сп­роба історичного епосу від Володимира Великого до ча­сів        Б. Хмельницького. Він започаткував українську іс­то­ри­ч­ну романістику (роман «Чорна рада»), створив ви­со­ко­ху­дожні пе­реклади Біблії, творів В. Шекспіра і т.п.:

* І.Нечуй-Левицький є автором:

* Професійний театр в Галичині при то­ва­ри­ст­ві «Руська бесіда» заснований у:

* Народженням українського про­фе­сій­ного народного театру на Лівобережній Україні вважають:

* Драматург, який був на­сам­перед романтиком, автор «Циганки Ази» і «Ой не ходи, Грицю», полюб­ляв мелодраму з її ефектними монологами і ро­ман­тич­ною картинністю, орієнтувався на колорит, надавав пе­ревагу масовим сценам, напруженим героїчним си­ту­а­ціям, історичному фону:

* Основоположник української кла­сичної музики:

* Оде­ське художнє училище засноване у:

* «Весілля в Київській губернії» – один із значних і ха­рак­тер­­них для художника творів, у яких автор зоб­ражує по­­бут українського села. Картина змальовує мо­мент ве­сіль­­ної процесії. Попереду статечно ви­сту­паю­ть молоді. Се­­ред інших учасників цієї події особ­ли­во виразно подано ста­­росту напідпитку, якого ве­ду­ть під руки дві веселі мо­ло­­диці. Композицію вдало за­вершує постать молодої жінки з дитиною на руках. Во­на вдумливо проводжає поглядом ве­­селу процесію. В картинідобре передано вранішнє по­віт­­ря, осінній пей­заж:

* Революційна українська партія була створена в Харкові у:

* Ук­раїнсько-руська радикальна партія виникла з ініціативи І. Франка і М. Павлика у:

* Автором «Нарисів історії українського народу», «Про старі часи на Україні», «Ілюстрованої історії України», десятитомної «Історія України-Руси» є:

* Соломія Крушельницька, Олександр Мишуга – це:

* Збірка «Думи і мрії», драма «Касан­дра», «Contra spem spero» – «Без надії спо­ді­­­­ваюсь!» належать до творчості:

* Перший в Україні критий Бессарабський ри­нок в Києві збудований у стилі:

* Та­лановитий графік, художник, етнограф початку ХХ ст. Багато тво­рів ві­­­дображають поетичну природу Карпат, мальо­в­ни­чі­сть се­­­ла Галичини, побут і звичаї галицького населення, йо­го іс­­­торичне минуле: «Яр­ма­рок у Ко­со­­ві», «Діти на леваді», і в акварелях – «Бідняцька ро­дина», і в офортах та ліногравюрах – «За море», «Бідні ді­ти», «Си­ро­та», «На панщині»:

* Період розвитку української культури у ХХ ст., який характеризується ліквідацією ос­нов­них перепон на шляху розвитку національної культури, зо­крема цензурних заборон, звільнення від ідеологічних догм і міфів, вільним доступом до здобутків сучасного сві­то­вого культурного процесу, до всієї культурної скарбниці люд­ства:

* Ленінська політика т.зв. «коренізації» в радянській частині України почала прово­ди­тись із:

* Скасовано плату за навчання в усіх вузах і технікумах, за­проваджено наукові ступені кандидата і доктора наук, вче­ні звання професора, доцента у:

* Спілка се­лян­ських письменників утворила організацію «Плуг», до якої входили:

* М. Зайчук, М. Бурачок, В. Кричевський, Ф. Кри­чев­ський, О. Мурашко, О. Новаківський, Г. Світлицький, К. Ма­­ле­вич, А. Петрицький це:

* Здійснено перехід до обо­в’яз­ко­во­го семирічного навчання у:

* У вокальному і симфонічному жанрі та­ла­но­вито творили композитори:

* Стиль і метод у мистецтві й літературі, а також філософська доктрина, яка вчить, що предмети видимого світу існують незалежно від людського відчування і пізнання:

* Після остаточної ліквідації гетьманського ладу в Україні в 1764 р., верховним державним органом стала:

 

ДОДАТКОВІ ПИТАННЯ ДО ТЕСТІВ


Дата добавления: 2018-08-06; просмотров: 195; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!