ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Тема уроків. Жанрові та концептуальні особливості роману Л. Толстого «Анна Кареніна».
Художній паралелізм композиції як основних художній принцип втілення
Проблематики роману ; особливості його стилю.
Мета уроків: допомогти учням осягнути жанрові та концептуальні особливості твору; його композицію
проблематику твору, особливості стилю та систему образів; розвивати навички визначення
ключових епізодів,їх коментування, висловлювати свої думки про прочитане; виховувати високі
моральні якості.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «Усі щасливі сім’ї схожі між собою, кожна нещасна сім’я нещасна по-своєму. Такими словами, що давно стали крилатими, починається роман Л. Толстого «Анна Кареніна». Наступна фраза також звучить афористично: «Усе змінилося в домі Облонських». Які ж істини знайшли художнє відображення у творі великого митця, що стало предметом захоплення, обговорення, суперечок кількох поколінь читачів?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
Слово вчителя
Твори Л. Толстого – це художнє дослідження життя, що охоплює найважливіші сфери суспільного та особистого , побуту епохи. У ньому письменник висвітлює свої філософські, морально-етичні погляди. У 60-ті роки ХІХ ст., час реформ і соціальної кризи, Толстой написав історичний роман-епопею «Війна і мир», у якому його «думка народна» висвітлювала історію та пояснювала сучасність. Роман «Анна Кареніна» був написаний у 1870-ті роки, і головною думкою, що охоплювала не тільки сучасність, але й майбутнє країни та народу, була «думка сімейна».
|
|
У чому ж виражається «думка сімейна» Л. Толстого?
1. Сім’я, побудована на справжньому почутті кохання, може стати основою суспільства;
2. Кожна людина має право на особисте щастя;
3. За своє щастя потрібно боротися;
4. Не можна нехтувати нормами християнської моралі й етики;
5. Шлюб, сім’я, життя – це не лише щастя, але й за Л. Толстим, «наймудріша справа на світі», «найважча і
найважливіша справа життя».
Уперше ідея сюжету роману виникає ще у 1870 році, але працювати над романом Толстой розпочав через три роки. Поштовхом до початку було перечитування роману Пушкіна «Євгеній Онєгін». Навіть у заголовок Толстой , як і Пушкін у романі, виніс ім’я та прізвище головної героїні. Його Анна Кареніна, умовно кажучи, - це Тетяна Ларіна, яка переступила звичаї тодішнього суспільства й дала волю своїм почуттям. Толстой зізнавався, що Пушкін «наче розв’язав усі… сумніви». Він нібито підказував форму і концепцію сучасного вільного роману.
|
|
Бесіда, робота зі словником літературознавчих термінів
- Пригадаймо, що таке роман. (Роман – великий за обсягом епічний твір, у якому доля особистості простежується у зв’язку з долею суспільства, епохи в художньому просторі та часі).
Толстой руйнував традиційні «відомі межі» романного жанру, коли загибель чи весілля героя ставали завершенням сюжету, крапкою в історії персонажів.
Слово вчителя
Критики-сучасники закидали письменникові, що в сюжеті його твору немає стрункості, єдності, сюжетні лінії є незалежними одна від одної. Толстой підкреслював: цілісність роману не в зовнішніх фабульних побудовах, а у «Внутрішньому зв’язку», що визначається загальною ідеєю. «У галузі знання існує центр,- пише Толстой,- і від нього йде незчисленна кількість радіусів. Поняття «одноцентричності» було покладено в основу філософії життя письменника. Це відбулося і в романі «Анна Кареніна», у якому створено два кола: коло Левіна і коло Анни. Коло Левіна значно ширше: його історія починається раніше, ніж історія Анни, і триває після її загибелі. Твір завершується не катастрофою на залізниці (7ч.), а моральними пошуками Левіна і його намаганням створити «позитивну програму» оновлення приватного й суспільного життя(8ч.).КолоАнни Кареніної, яке можна назвати колом життя «виключень», постійно звужується, стискується й призводить героїню до відчаю; коло Левіна – коло «справжнього життя». Воно розширюється й не має чітких меж, як і саме життя.
|
|
4. Визначення основних елементів сюжету роману:
- експозиція (знайомство з героями)
- зав’язка першої сюжетної лінії (знайомство Анни і Вронського на вокзалі); Зав’язка другої сюжетної лінії
(відмова Левіну з боку Кіті);
- розвиток дії; кілька кульмінаційних моментів (падіння Вронського з коня та поразка його на змаганнях;
признання Анни чоловікові; народження дитини і хвороба Анни; зустріч з сином; освідчення Левіна);
- розв’язка першої сюжетної лінії (смерть Анни); розв’язка другої сюжетної лінії (роздуми Левіна, його пошук
«позитивної програми»).
5. Визначення проблематики роману:
- сім’ї і шлюбу (роль сім’ї у життя людини);
|
|
- кохання;
- взаємини батьків і дітей (право жінки/чоловіка на життя за порухами власної душі чи обов’язок перед
членами своєї сім’ї, передусім дітьми – доля Сергія Кареніна та маленької Ані);
- місце людини в суспільстві;
- сенсу буття;
- життя та смерті;
-обов’язку і відповідальності.
V. Домашнє завдання;
- Дати відповіді на запитання, залучаючи, якщо можливо, цитати з тексту:
1) як починається історія Анни і Вронського?;
2) як розкривається Анна в епізодах примирення Доллі з чоловіком, знайомстві з Кіті, з дітьми Доллі?;
3) як змінюється ставлення Кіті до Анни на балу?;
4) що ми знаємо про заміжжя Анни?;
5) чи намагається Анна боротися зі своїм почуттям до Вронського?;
6) які деталі свідчать про несумісність Анни і її чоловіка?;
7) чи було кохання єдиним талантом Анни?;
8) як складалися взаємини Анни і Вронського на початку їх кохання?;
9) прокоментуйте епізод пологів Анни. За що Анна просить Кареніна вибачення і що відчуває після
одужання?;
10) яку роль відіграє у творі опис мандрівки Анни і Вронського до Італії?;
11) якою є головна мета повернення Анни в Росію?;
12) як Анна ставилась до своїх дітей?;
13) прокоментуйте епізод у театрі?;
14) що спричинило загибель Анни?;
15) як ви вважаєте: чи була Анна суперечливою натурою і чому?
- Виконання завдання пошуково-дослідницького характеру. Основним художнім принципом втілення проблематики роману «Анна Кареніна» є художній паралелізм. Доведіть цю тезу на прикладі першої зазначеної проблеми роману – проблеми сім’ї та шлюбу, заповнюючи таблицю, по можливості, цитатами з тексту.
Сім’я «неправильна» | Хто були батьки, хто виховував, де виховувався, де вчився | Сім’я «правильна» | Хто були батьки, хто виховував, де виховувався, де вчився |
Сім’я Анни та Олексія Кареніна | Сім’я Левіна та Кіті | ||
Сім’я Анни та Вронського | |||
Сім’я Стіви та Доллі Облонських |
Домашнє завдання : опрацювати статті в підручнику ст.196-206; дати відповіді на запитання ; заповнити таблицю та опрацювати статті підручника ст. 207-216 (деталізація завдання далі)
Тема уроку. Психологічна глибина та суперечливість образу А. Кареніної з одноіменного
роману Л. Толстого. «Діалектика душі» толстовських героїв у романі «Анна
Кареніна». Інші герої твору.
Мета уроку: допомогти учням розкрити образ А. Кареніної й глибше зрозуміти його значення, дослідити
майстерність автора у його створенні; розвивати навички характеризування образів, уміння
визначити головне й художні деталі; виховувати кращі людські якості, естетичні смаки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель.Між автором і головним героєм роману складаються «непрості взаємини»: Л, Толстой співчуває Анні, але не приймає її вибору; розуміє мотиви, які штовхнули її на такий небезпечний крок, як зрада чоловікові, і відмовляється заплющувати очі на зворотний бік цього рішення. Розібратися в суперечливості й психологічній глибині образу Анни ми й спробуємо на уроці.
Дата добавления: 2018-02-28; просмотров: 323; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!