Мета і учасники хрестових походів



 

Рух хрестоносця охопив спочатку не тільки феодалів, але і широкі верстви населення. Сотні тисяч народу багатого і бідного, і князів і простолюдинів відгукнулися на цей заклик. В ньому брали участь маси селян, а також купецтво північно-італійських міст-республік. Натхненником і духовним вождем хрестоносців було католицьке духівництво на чолі з татом.

Природно, що спонукальні мотиви і мета кожної з цих соціальних груп феодального суспільства були різними, хоча їх всіх об'єднувало одне гасло – звільнення християнських святинь. Для крупних феодалів і лицарства головним мотивом була нажива, захоплення земель і багатої здобичі. Крупні сеньйори прагнули створити на Сході самостійні князівства, а що брали участь в походах монархи західних держав – колоніальні володіння. Численне лицарство сподівалося отримати в завойованих країнах земельні «лены». Духівництво чекало прибуткових церковних посад і багатих приходів. Папство, виступаючи в ролі єдиного керівника, переслідувало мету укріпити своє верховенство не тільки над католицькою церквою, але і над всіма західними державами, а також розповсюдити вплив римського престолу в країнах східного православ'я, що недавно відокремилося. Вже тато Григорій VII планував похід для освоєння «святих місць» і припускав на цій основі об'єднати православ'я з католицизмом. Папство сподівалося також на успіх католицької місії в мусульманських країнах. Важливу роль грали і фіскальні міркування – поповнити казну за рахунок багатих церковних володінь на Сході.

Для маси селян, що страждали від феодального гніту у себе на батьківщині, відхід «за море» в далекі країни давав надію знайти свободу, позбулася експлуатація, можливо, і розбагатіти. Але, на жаль, ці надії виявилися марними, а подальші хрестові походи вже не викликали серед бідноти колишнього ентузіазму. Втратили своє колишнє значення і релігійні мотиви походів, що звиродніли в звичайні грабіжницькі експедиції.

В хрестових походах активно брали участь крупні північно-італійські міста-республіки – Венеція, Генуя. Піза і інші, які прагнули укріпити свої позиції в торгівлі з Сходом, захопити бази і створити колонії в Східному Середземномор'ї. [7, 81]

Лицарі охоче збиралися в далекий шлях. Боротьба з невірними відповідала їх ідеалам, передчуття битв розпалювало їх войовничий запал, а віддалені невідомі країни і небезпечні подорожі будили в них невтомну пристрасть до пригод. Удома ці солдати втомлювалися від неробства, гинули від нудьги і часто тужили в безвихідній потребі. Багато хто абсолютно заплутався в боргах, а тим часом, тато звільняв всіх хрестоносців від боргових зобов'язань. Таким чином, гонитва за багатством, яке обіцяли незвідані країни, потреба і заплутані грошові обставини грали чималу роль в захопленні лицарства хрестовими походами. Але, крім того, не потрібно забувати, що середні століття були століттями палкої віри, і багато хто з хрестоносців, одушевлені дійсною набожністю, бажали спокутувати свої гріхи обтяжливими і небезпечними і небезпечними походами.

Лицарі споряджалися в похід так, як ніби вони і не розраховували на повернення. Вони везли з собою весь свій маєток, зброю, начиння вели всю свою челядь. Їх намети блищали золотом, в обозі вони везли всі свої коштовності. За обозами пнулися співаки, блазні, музиканти і скоморохи, що розважали під час зупинки все лицарське суспільство. Війська наростали, як сніжна лавина, тому що по дорозі до них приєднувалися всі нові і нові загони.

Хрестові походи і захоплення більшої частини побережжя Східного Середземномор'я утворилися чотири держави хрестоносців: Єрусалимське королівство в Південній Сірії і Палестині, графство Тріполі на сірійському побережжі, князівство Антіохськоє в Північній Сірії і графство Едесськоє у Верхній Месопотамії. [13, 197]

В державах хрестоносців були заведені порядки, що панували на батьківщині більшості з них – у Франції. Феодальне звичайне право отримало тут письмову фіксацію в так званих «Єрусалимських асизах», що були як би конституцією єрусалимського королівства. Відносини між феодалами будувалися на основі ленної залежності. Хрестоносці піддавали місцеве населення жорстокої експлуатації. Селяни обкладалися важкими оброками в розмірі від 1/3 до Ѕ урожаю, місцями існували і панщинні повинності. Корінне населення неодноразово піднімало повстання проти прийшлих тих, що пригноблюють. Хрестоносцям насилу вдавалося утримувати владу над мусульманським населенням. В той же час їм доводилося напружувати сили для оборони своїх вельми уразливих володінь, що розтягнулися більш ніж на тисячу кілометрів з півночі на південь. Щоб мати постійну військову силу для оборонних і наступальних воєн, були створені духовно-лицарські ордени тамплієрів (храмовників) і госпітальєрів (іоаннітів). Пізніше виник ще і Тевтонський орден, що об'єднував німецьких лицарів. (XII-XIII століття) Членами цих орденів були лицарі, що жили по особливих чернечих обітницях. Тамплієри носили білі плащі з червоним хрестом; госпітальєри – червоні плащі з білим хрестом; у тевтонських лицарів був білий плащ з чорним хрестом. Члени ордена давали чернечих обітниць (не здобувається, відмова від майна, цнотливість, покора), носили схожі з чернечим одіяння, а під ними військова зброя. [16, 132]

Члени орденів завжди були готові до війни з «невірними». У розпорядженні лицарів знаходилися слуги, яким відводилося низьке місце в ордені. На чолі ордена стояв «великий магістр», що підкорявся безпосередньо татові. Ордени користувалися великими привілеями і з часом перетворилися на багатющі корпорації, що володіють землею і нерухомою власністю. Тамплієри, наприклад, займалися лихварськими операціями і мали свій в розпорядженні величезні грошові кошти.

Лицарські ордени виникли як класові феодальні організації, неодмінною умовою вступу в них була приналежність до феодального класу, в деякі лицарські ордени приймалися тільки представники родової феодальної знаті. Найбільше розповсюдження і значення ордена отримали в період феодальної роздробленості, будучи однією з форм ополчення феодального класу в цілях утримання в покорі експлуатованого селянства і здійснення військових захоплень. В XIV-XV століттях деякі ордени фундирувалися государями, що перетворювали їх на знаряддя зміцнення своєї влади (Орден Підв'язки, встановлений англійським королем Едуардом III в 1350, орден Золотого руна, встановлений бургундським герцогом Пилипом добрим в 1429 році і ін.). велике розповсюдження отримали: орден Іоаннітов (1113), орден Тамплієрів (1118), Тевтонський орден (1128). Пізніше в Іспанії діяли ордени Калатрава, Сант-Яго, Алькантаре. В Прибалтиці відомий орден Мечоносців і Льовонській. Організаційно вони будувалися на основі строгої ієрархії, очолюваної виборним магістром, затверджуваним тато римський. При магістрі діяв капітул (порада), із законодавчими функціями. [11, 230]

 

Значення хрестових походів

 

Найважливішим хрестових походів для Західної Європи був західноєвропейськими країнами торгових шляхів по Середземному морю, які раніше знаходилися в руках у Візантії і країн Східного Середземномор'я. А то обставина, що торгові шляхи по Середземному мору потрапили в руки західноєвропейських купців, сильно сприяло їх торгівлі з Сходом, що зіграла в економічному розвитку західноєвропейських держав велику роль. північно- італійські міста отримали в цій торгівлі важливе значення, оскільки Візантія, розгромлена в результаті четвертого хрестового походу, вже не могла з ними змагатися. Це мало велике значення для більш швидкого зростання північно-італійських міст і полегшило виникнення в них ранніх паростків капіталістичних відносин.

На Сході хрестоносці познайомилися з шовківництвом, новими землеробськими культурами (не відомими доти на Заході), рисом, кавунами, лимонами і деревами фісташок. Саме під час хрестових походів в Європі почали користуватися вітряними вітряками, познайомилися з їх вживанням в Серії. Зустрівши більш високу матеріальну культуру на Сході, населення Західної Європи навчилося також виготовленню більш тонких тканин, різній обробці металів. Феодали, що побували на Сході, набуває там більш витончені смаки. Розширення ж потреб вищих класів західноєвропейського суспільства вело до посилення експлуатації селян, а отже, і до їх загострення класової боротьби в Європі. Були такі економічні і соціальні наслідки хрестових походів для західноєвропейських. [14, 156]

 


Дата добавления: 2019-07-15; просмотров: 285; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!