Подготовка текста, перевод и комментарии В. В. Колесова 26 страница



 

64. ПОСЛАНИЕ И НАКАЗАНИЕ ОТО ОТЦА К СЫНУ

64. ПОСЛАНИЕ И НАСТАВЛЕНИЕ ОТ ОТЦА К СЫНУ

 

Благословение от благовѣщеньскаго попа Селивестра возлюбленному моему единородно сыну Анфиму. Милое мое чадо дорогое! Послушай отца своего назание, рождьшаго тя и воспитавшаго в добре наказании и в заповедехъ Господнихъ, и състраху Божию и божественому писанию изучену, и всякому закону християньскому, и промыслу доброму, во всякихъ торговлехъ и во всяких товарехъ наказану; и святительское благословение на себѣ имѣешь, и царское государево жалование и государыни царицы, и братии его, и всехъ боляръ, и з добрыми людми водишися, и со многими иноземцы великая торговля и дружба есть все еси доброе получилъ и умѣи еси совершити о Бозѣ. Якоже начато при нашемъ попечении, и по насъ тако же бы Богь соблюлъ по тому жити. И законному браку сочтах тебѣ у добру родителю благодарную дщерь, и благословилъ есми тобя всякою святынею и честными кресты, и святыми образы, и благословеннымъ стяжанием, яко же, мню, от праведныхъ трудовъ, а в невѣдании Богъ правитель. И нынѣ убо, сыну Анфимъ, предаю тебѣ и поручаю, и оставляю создатели нашему доброму, блюстителю Исусу Христу и его матери, пречистыя Богородица, и заступнице нашей, помощнице, и всемъ святымъ, яко же рече Писание: «Подщися дѣти оставити наказаны в заповедехъ Господнихъ — лучше неправеднаго богатества: аще и в праведнемъ убожестве, неже бы въ неправеднем богатествѣ». И ты, чадо, блюдися неправеднаго имѣния, а твори добрая дѣла, имѣй, чада, великую вѣру к Богу, всѣ упование возлогай на Господа: никъто же, надѣяся на Христа, не погибнетъ! Прибѣгай всегды с вѣрою ко святымъ Божиимъ церквамъ, заутрени не просыпай, обѣдни не прогуливай, вечерни не погреши и не пропивай павечерница и полунощница и часы в дому своемъ всегды по вся дни пѣти: то всякому християнину Божии долгъ. Аще возможно, по времени прибавишь правила, на твоемъ произволении, болшую милость от Бога обрящеши, а в церкви Божии и дому на правиле и на всяком молении и самъ, и жену, и детей, и домочатцовъ стояти, со страхомъ Богови молититися и со вниманиемъ слушати, отнюдъ в те поры ни о чемъ не бесѣдовати, ни обзиратися, разве ли кия нужда, а говорити правило келейное и церковное единогласно, чисто, а не вдвое; священнический чинъ и иноческий почитай: тѣ бо суть Божии слуги, тѣми очищаемъся от грѣховъ, тѣ имѣют дерзновение молитися Господу о гресѣхъ нашихъ и Бога милостива сотворятъ. Повинуйся, чадо, отцу духовному и всякому священническому чину во всякомъ духовномъ наказании, а жена тако же; в домъ свой их призывай молитися о здравии за царя и государя и за царицу и чада ихъ, и за братию его, и за сьвещеннический чинъ и мнишеский, и за вся християне. И о своемъ согрѣшении и о своихъ домочадцевъ молебная совершай; и воду бы святили з животворящаго креста и со святыхъ мощей, и с чудотворныхъ образовъ. Аще болезьни ради за здрави и масломъ свящаютъ и в церквах Божиих — тако же твори: приходи с милостынею и с приношениемъ за здравие и по родителехъ преставльшихъся память твори со всякою чистотою, и самъ воспомяновенъ будеши от Бога. Церковников и нищих, и маломожныхъ, и бѣдных, и скорбныхъ, и странных пришелцовъ призывай в домъ свой и по силе накорми и напои и согрѣй, и милостыню давай от своихъ праведныхъ трудовъ и в дому и в торгу и на пути тою бо очищаются грѣси: тѣ бо ходатаи Богу о гресѣхъ нашихъ. Имей, чада, истинную правду и любовь нелицемѣрную ко всемъ, не осужай никого ни в чемъ, свои грѣхи рассужай, како избыти ихъ; чево самъ не любишъ, того и другу не твори, и храни чистоту телесную паче всего, да наступи на совесть свою, яко же на лютаго врага и возненавиди, яко же милаго душетленнаго дъруга; хмелново пития, Господа ради, отвѣрзи от себѣ, пияньство в семъ убо недуге, и вся злая ражаются обычаи от него. Аще от сего сохранитъ тя Господь, вся благая и полезная от Бога получиши, и от человекъ чесьтенъ будеши, и души своей просвѣтъ сотвориши на вся добрая дѣла. Воспомяни, чада, апостольское слово: «Не прельщайтеся — ни пьяница, ни блудникъ, ни прелюбодѣй,[63] ни содомленинъ, ни тать, ни разбойникъ, ни клеветникъ, ни хищникъ царствия Божия не наследятъ!» Аще которою страстию побѣдился еси, чадо, или в которое грѣхопадение впал, о сѣмъ прибѣгни к Богу с теплою вѣрою и ко отцу духовному з горкими слезами и плачися о грѣсех своихъ, и кайся истиннѣ, еже таковая не творити, и заповѣдъ отца духовънаго храни и епитемью держи: милостивъ Господь праведныхъ любитъ, грѣшныхъ милуетъ, всехъ зовет ко спасению, и паки храни и блюди себе в християньскомъ жити праведномъ законе, удержи языкъ свои от зла и устне свои, еже не глаголати льсти, храни себе ото лжа и от похвалы, и от клеветы, и самъ ни в чемъ не величайся: уничижи себѣ паче всехъ человѣкъ — узриши славу Божию. И всякого, чадо, не презри, во всякой нужи памятуй, чадо, како мы жихомъ вѣкъ, никто же изыдѣ от дому нашего тощь или скорбенъ, по силе вся потребная всякому человѣку Бога ради давано и скорбново словомъ ползовано. Аще кому в чемъ возможно, и мы помогали Бога ради, и ссужали всячески, а намъ невидимо Христосъ изобилно посылалъ милость свою, всяких благихъ. А не помыслихомъ никогда на зло никому, разьве недоразумия, а без лукавства. Чадо, люби мнишеский чинъ, и страннии пришелцы всегда бы в дому твоемъ питалися, и в монастыри с милостынею и с кормлею приходи и в темницахъ и убогихъ и больныхъ посѣщай и милостыню по силе давай. А домочадцовъ своихъ одевай и корми доволно, а жену свою люби и в законе живи по заповѣди Господни: в неделю и в среду, и в пяток, и в праздники Господни и Великий постъ в чистоте пребывайте, в посте и молитве, и в покаянии и во всяких добродѣтелех, законъное жительство в славу Богу и в жизнь вѣчную, а любодѣемъ и прелюбодеемъ судитъ Богъ. Да самъ, чадо, что твориши, того жену учи, всякому страху Божию и всякому вежьству и промыслу, и рукодѣлью, и всякому рукодѣлью и домашнему обиходу, и всякой порядне: умѣла бы сама и печи, и варити, и всякую домашнюю порядню умѣла, и всякое женьское рукоделье знала — коли сама все знаетъ и умѣет, ино умѣетъ и дѣтей и слуг всему научити и наряжати, и наказати во всемъ. И сама бы хмелново питья отнюд не любила, и дѣти и слуги у ней того не любили же, а всегда бы жена без рукодѣлия сама ни на часъ не была, разве немощи, а слуги у ней тако же. А в гостех будет или у ней гости, отнюд бы сама пьяна не была, а з гостьями бѣседа бы была о рукодѣльи и о домашней порядне, и о законномъ християньскомъ житии, а не пересмѣивайся и не переговаривала бы ни о комъ ничево; в гостехъ и в дому пѣсней бесовскихъ и всякого срамословия и блядивых речей и блудных пословицъ сама и слуги не говорила и не творила бы, того ни у кого бы не слушала, и волъхвовъ, и кудесниковъ, и всякого чарования не знала бы и в домы не пущали ни мужиковъ, ни женокъ. Аще не внимает сего, всячески наказуй страхомъ и спасая, а не гневайся на жену, а жена на тебѣ. Наказуй наедине, да наказавъ примолви и жалуй и люби ея, тако же и дѣтей и домочатцовъ своихъ учи страху Божию и всякимъ добрымъ дѣломъ, понеже тебѣ о нихъ отвѣть дати въ день Страшного суда. Аще по нашему наказанию и по сему писанию учнете жити, велию благодать от Бога обрящете и жизнь вѣчную наслѣдите и з домочатцы своими.

Благословение от благовещенского попа Сильвестра возлюбленному моему и единственному сыну Анфиму. Милое мое чадо дорогое! Послушай наставление отца твоего, родившего тебя и воспитавшего в добром поучении и в заповедях Божьих, и страху Божьему и божественному писанию научившего, и всякому закону христианскому, и заботам добрым, во всяких торговлях и во всех товарах всему научившего; и святительское благословение на себе несешь, и царское государя пожалование и государыни царицы, и братьев его, и всех бояр, и с добрыми людьми водишься, и со многими иноземцами в большой торговле и в дружбе состоишь: все блага получил, так умей и делать по-Божески. Все это начато нашим попечением, но и после нас сохранил бы тебя Бог так же жить. И законным браком сочетал с тобой от добрых родителей благодарную дочь, и благословил я тебя всякой святыней, и честными крестами, и святыми образами, и благословенным имением, которые все, я уверен, достались праведными трудами, и подтвердит это Бог направляющий. Но теперь, сын Анфим, передаю тебя и препоручаю и оставляю создателю нашему доброму, хранителю Иисусу Христу и его матери, пречистой Богородице и заступнице нашей, помощнице, и всем святым, как сказано в Писании: «Позаботиться детей оставить наставленными в заповедях Господних — и это лучше неправедного богатства: краше быть в праведном убожестве, нежели в неправедном богатстве». И ты, чадо, тоже берегись неправедного богатства и твори добрые дела, имей, чадо, великую веру в Бога, все надежды возлагай на Господа: ибо никто, уповая на Христа, не погибнет! Всегда с верою обращайся к святым Божьим церквам, заутрени не просыпай, обедни не прогуливай, вечерни не пропусти и не пропивай вечерней и ночной молитвы, и службы в доме твоем всегда бы и всякий день велись: для каждого христианина это долг перед Богом. Если сможешь, со временем по своему желанию увеличишь службу и тем большую милость от Бога получишь; а в церкви Божьей и дома во время службы и во всяком молении и самому, и жене, и детям, и домочадцам стоять, со страхом Богу молиться и со вниманием слушать и никогда в то время ни о чем не беседовать, не оглядываться, разве что очень нужно; службу келейную или церковную вести согласно и чисто, а не вразнобой; священников и монахов почитай: они ведь слуги Божии, трудами их очищаемся от грехов, они имеют власть молиться Господу о наших грехах и склоняют Бога к милости. Повинуйся, чадо, и жена твоя также отцу духовному и любому священнику во всяком духовном наставлении; в дом свой приглашай их помолиться о здравии царя-государя и царицы, и детей их, и братьев его, и за священников, и за монахов, и за всех христиан. И о своих согрешениях и о согрешениях своих домочадцев молебны совершай; и воду бы святили с животворящего креста и со святых мощей и с чудотворных образов. Во здравие елеем освящают больного в церквах Божьих — так же и ты поступай: приходи с милостыней и с дарами во здравие, и преставившихся родичей поминай во всей чистоте, и сам будешь помянут Богом. Церковников, и нищих, и маломощных, и бедных, и страдающих, и странников приглашай в дом свой и, как можешь, накорми, напои, и согрей, и милостыню давай от праведных своих трудов, ибо и в дому, и на рынке, и в пути очищаются тем все грехи: ведь они заступники перед Богом за наши грехи. Имей, чадо, верную правду и любовь нелицеприятную ко всем, не осуждай никого ни в чем, о своих грехах поразмысли, как их избыть; чего сам не любишь, того и другому не делай, и сохраняй чистоту телесную пуще всего да наступи на совесть свою, как на лютого ворога, и возненавидь, как милого и погибельного друга; от хмельного пития, Господа ради, откажись, ибо пьянство — болезнь, и все плохие поступки им порождаются. Если от этого сохранит тебя Господь, все благое и нужное от Бога получишь, и будешь почтен и людьми, и душе своей путь отворишь на всякие добрые дела. Вспомни, чадо, апостольское слово: «Не надейтесь — ни пьяница, ни блудник, ни прелюбодей, ни содомлянин, ни вор, ни разбойник, ни клеветник, ни убийца царства Божьего не наследует!» И если какая страсть тебя покорила, чадо, или в грех какой впал, с тем обратись к Богу в искренней вере и к отцу духовному с горькими слезами, и оплачь грехи свои, и кайся по правде, что больше не станешь такого творить, поучение же отца духовного соблюдай и епитимью исполни: милостивый Господь праведных любит, грешных милует, всех призывает к спасенью; и больше всего сбереги и сохрани себя в праведном христианском законе, удержи язык от злого и уста свои, чтобы не извергали лжи, храни себя от обмана, от похвальбы и от клеветы и сам ни в чем не заносись: унизь себя пуще всех людей — сподобишься славы Божьей. Никого же, чадо, не презирай и во всякой нужде помни, как мы прожили век, никто не вышел из дома нашего голоден или печален, как могли, все нужное каждому человеку Бога ради давали и печального словом вылечивали. Кому как можно, мы помогали Бога ради и ссужали, как могли, и Христос нам невидимо в обилии посылал свою милость, всякие блага. И не помыслили мы никогда никому во зло, разве что по недомыслию, но без лукавства. Чадо, почитай монахов, и странники в доме твоем всегда бы кормились, также и в монастыри с милостыней и с кормом приходи, и заключенных в темницах, и убогих, и больных посещай, и милостыню посильно давай. И домочадцев своих одевай и корми в достатке, и жену свою люби, и в законе живи по заповеди Господней: в воскресенье, и в среду, и в пятницу, и по праздникам Господним, и в Великий пост любви избегайте, живя добродетельно в посте, и в молитве, и в покаянии; жизнь по закону — во славу Бога и ради вечного царства, а любодеев и прелюбодеев осудит Бог. Что сам, чадо, делаешь, тому и жену учи, всякому страху Божью, разному знанию, и ремеслу, и рукоделью, всяким делам, и домашнему обиходу, и всем порядкам: сама бы умела и печь, и варить, и любое дело домашнее знала, и всякое женское рукоделье умела, — когда сама все знает и умеет, сможет и детей и слуг всему научить, ко всему пристроить и наставить во всем. И сама бы хмельного питья никогда не любила, и дети и слуги у нее того не любили бы тоже, и никогда бы жена без рукоделья ни сама ни на час не оставалась, разве что заболеет, и слуги ее также. Если же в гости пойдет или к ней гости, никогда бы сама пьяна не была, а с гостьями беседовала о рукоделье, и о домашнем хозяйстве, и о праведном христианском житии, а не насмешничала бы и не болтала ни с кем ничего; в гостях и дома песен бесовских, и всякого сквернословия, и блудливых речей, и грубых слов сама бы не произносила и того ни от кого бы не слушала и слуги ее также; и волхвов, и кудесников, и всяких заговоров не знала бы и в дом не пускала ни мужиков-колдунов, ни женок. Если же не понимает этого, сурово ее накажи, страхом спасая, но не гневайся на жену, а жена — на тебя. Поучай наедине, да, поучив, успокой, и пожалей, и приласкай ее, также и детей и домочадцев своих учи страху Божию и всяким добрым делам, ибо тебе ведь ответ за них дать в день Страшного суда. Если станете жить по нашему поучению и по этому написанию, великую благодать от Бога получите и вечной жизни удостоитесь с домочадцами своими.

 

Да держися, чадо, добрыхъ людей во всяких чинехъ, и ревнуй добрымъ дѣлом, вънимай словеса добрые и твори я. Почитай часто божестьвеное писание и влагай въ сердце себѣ на ползу. Видѣлъ еси, чадо, како в житии семъ жихом во всякомъ благоговении и сътрасѣ Божии и в простотѣ сердца и церковномъ прилежании со сътрахомъ, и божественнымъ писаниемъ ползуючися всегда, и како были Божиею милостию от всѣхъ почитаемъ и всеми любимъ и всякому и в потребныхъ уноровилъ и рукоделиемъ и службою и покорениемъ, а не гордынею, ни прекословиемъ не осужахъ никого, не просмѣивалъ, ни укаривалъ никого, ни бранивался ни с кѣмъ, и пришла от кого обида, и мы Бога ради терьпѣли и на себя вину полагали, и тѣмъ враги други быша. И аще которою виною душевною или телесною согрѣшихъ пред Богомъ и предо всѣми человеки, и вскорь о томъ плакахся к Богу грѣха своего, и у отца своего духовнаго каяхся со слезами и умилне прощения прося, и заповеди его духовныя с любовию храняхъ, яко же повелитъ ми. И аще кто мя въ моемъ прегрѣшении или въ каковѣ невежьствѣ обличитъ, или кто духовне накажетъ или кто в посмѣхъ поноситъ мя и укоряетъ, — вся сия с любовию приимах и себѣ внимах, аще по дѣлом о всемъ о семъ каяхся и от таковых дѣлъ удаляхся Богу поспешествующу ми. Аще что и не повинно и не по делу молва или поношение, или посмѣхъ каковъ или укоризна, или ударение, — во всемъ в томъ винихся и не оправдахъся пред человеки, Богь сие праведнымъ своимъ милосердиемъ исправит. Воспоминахъ Еуаггельское слово: «Любите враги ваша,[64] добро творите ненавидящимъ васъ, благословите кленущая вы, молите за творящая вамъ пакости, изгонящая вы, биющему тя в ланиту обрати ему и другую и от взимающаго ти ризу и срачицу не возбрани, и всякому просящему у тебе дай, от взимающаго твое не истязуй, аще кто тя поиметъ поприще едино — иди с нимъ и двѣ», и паки еще воспоминая причастную молитву: «Господи, даждь ми милость ненавидящимъ мя и враждующимъ ми и поношающимъ ми, такоже и оклеветающимъ мя, да никто же никако же от нихъ мене ради, нечистаго и грѣшнаго, зло нѣкако постражетъ ни в нынѣшнемъ, ни в будущемъ вѣце, но очисти ихъ милостию своею и покрый ихъ благодатию своею, благий!» Тѣмъ всегда утешал себѣ, не погрѣшихъ никогда же церковнаго пѣния от юности своея и до сего въремени, кромѣ немощи; ни нища, ни странна, ни убога, ни скорбна, ни печална никогда же презрѣхъ, кроме невидения, и в темницы болна и пьленена, и из работы должьна, и во всякихъ нужах по силе окупихъ, и гладных по силе кормих, работныхъ своих всѣхъ свободихъ и надѣлихъ и, ины окупихъ из работы и на свободу попущахъ, и всѣ тѣ роботые наши свободны, и добрыми домами живутъ, яко же видиши, и молят за ны Бога и доброхотают намъ всегда. А кто забылъ насъ — Богъ его проститъ во всемъ. А нынѣ домочадцы наши всѣ свободны живутъ у нас по своей воли, виделъ еси, чадо мое, многихъ пустошныхъ, сиротъ и работныхъ, и убогихъ, мужеска полу и женьска, и в Новѣгородѣ и здѣ, на Москвѣ, вскормихъ и вспоих до совершена возраста, изучихъ, хто чево достоинъ, многихъ грамотѣ и писати и пѣти, иныхъ иконного писма, инѣхъ книжного рукодѣлия, овѣхъ серебреново мастерства, и иныхъ всякихъ многихъ рукодѣлей, а иныхъ всякими многими торговли изучих торговать. А мати твоя многие девицы и вдовы пусътошные и убогие воспитала в добре наказании, изучила рукодѣлию и всякому домашнему обиходу и, надѣливъ, замужь давала, а мужеский полъ поженили у добрыхъ людей, и всѣ тѣ, далъ Бог, свободны, своими добрымъ домами живутъ, многи во свещенническомъ и во дьяконьскомъ чину, и в дьяцѣхъ, и в подьячихъ, и во всякихъ чинехъ: кто чево дородился и в чемъ кому благоволилъ Богь быти — овии рукодѣльничают всякими промыслы, а многия торгуютъ в лавках, мнози и гоздьбы дѣют в различныхъ земляхъ всяки торговлями. А Божиею милостию во всѣхъ тѣхъ наших скормленикехъ и послуживцех ни соромота, ни убытокъ, никакая продажа от людей, ни людемъ от насъ, ни тяжа ни с кемъ не бывала: во всемъ Богь соблюлъ по ся мѣста. А от кого намъ, от своих скормлениковъ, досада и убытъки многи и велики бывали, ино то все на сѣбѣ понесено, нихто того не слыхалъ, а намъ то Бог исполнилъ. И ты, чадо, тому же ревнуй и тако твори: на себѣ всякую обиду понеси и претерпи, Богъ сугубо исполнитъ. Не познахъ другия жены, разве матери твоея; еже с нею обѣщахове, то и сотворих. О Бозѣ, соверши, Христе, християньски сконьчати животъ свой в заповедехъ твоихъ! Живи, чадо, по християнскому закону во всякихъ обычаехъ без лукавства и безо всякия хитрости ко всемъ, а не всякому духу вѣруй, доброму ревнуй, лукавыхъ и законопреступных во всякихъ обычаех отнюдъ не люби. А законной бракъ со всякимъ опасениемъ храни до коньчины живота своего, чистоту телесную храни, кромѣ жены своей не знай никого, и пьяньственаго недуга такоже берегися: в дву сихъ главизнах вся злая сводятся, до ада преисподняго: и домъ пустъ — имению тщета, и от Бога не помилованъ будетъ, и от людей безчестенъ и посмѣянъ, и укоренъ, и от родителю прокълятъ. Аще, чадо, тебя от сего зъла Господь сохранит, законъ сохраниши по заповеди Господни, и от хмелного питья воздержися, и во всяких добродѣтелех поживеши, яко же есть богобоязнивии люди, и ты от Бога помилованъ будеши, а от людей честенъ. И исполнит Господь домъ твой всякою благодатию. И еще воспомянути: гостей приезжихъ у себя корми, а на сусѣдстве и з знаемыми любовно живи, о хлебѣ и о соли и о доброй здѣлке и о всякой ссудѣ. А поедешь куды в гости — поминки не дороги, вози за любовь, а в пути от стола есть подавай домовнымъ государем и приходящимъ, и ихъ с собою сажай за столъ и питейца такоже подавай. А маломожнымъ милостыню давай. Аще сия твориши, то везде тебя ждутъ и стречаютъ, а в путь провожаютъ — от всякого лиха берегутъ: на стану не покрадутъ, а на дороге не розобьютъ, того ради кормят добраго до добро, а лихова от лиха, тот ся на добро обратит, во всемъ в томъ убытка нетъ в добрых людехъ. Хлѣбъ соль — заемное дѣло, а поминъки такоже, а дружба въ вѣкъ, а слава добрая. А на дороге и в пиру и в торговле отнюдъ самъ брани не зачни, а кто излает — терпи Бога ради, а от брани уклонися: добродѣтель злобу преодолеваетъ. Господь бо гордымъ противится,[65] смирена Богъ любит, а покореному Богъ благодать даетъ. Аще людемъ твоимъ лучитца с кѣмъ брань гдѣ ни будь, и ты на своихъ брани, а кручиновато дѣло — и ты и ударь, хоти и твой правъ: тѣмъ брань утолиши, такоже убытокъ и вражда не будетъ. Да еще недруга напоити и накормити хлѣбомъ да солью, ино вместо вражды дружба. Воспоминай, сыну, великое Божие милосердие к намъ и заступление от юности и до сего времени. На поруку не давалъ никого, ни меня не давывалъ никто во всякихъ вещех, и на судѣ не бывалъ ни с кемъ, ни искивалъ, ни отвечивалъ. А видѣлъ еси сам, в рукодѣяхъ и во многих бо всякихъ вѣщех мастеровъ всякихъ было много: иконники, книжные писцы, серебреные мастеры, кузнецы и плотники и каменыцики, и всякие и кирпищики, и стеньщики, и всякие рукодѣлники; денги имъ даваны на рукодѣлье напередь по рублю и по два, и по три, и по пѣти, и по десяти, и болши; а многи были чмуты и бражники, и со всѣми тѣми мастеры в сорокъ лѣтъ, далъ Богъ, разлезенося без остуды и бес пристава и безо всякия кручины, все то мирено хлѣбомъ да солью, да питьеме, да подачею и всякою добродѣтелью, да своимъ терпениемъ. А самъ у кого што купливалъ, ино ему от мене милая розласка, без волокиды платежь, да еще хлѣбъ да соль сверхъ, ино дружба в вѣкъ, ино всегда мимо мене не продастъ и худого товару не дастъ, и у всего не доимет. А кому што продавывалъ, все в любовь, а не в оманъ; не полюбит хто моего товару, и азъ назадъ возму, а денги отдам. А у купли и о продажи ни с кемъ брань и тяжба не бывала, ино добрые люди во всѣмъ вѣрили, и здѣ, и иноземцы — никому ни в чемъ не сьлыгивано, не манено, ни пересрочено, ни в рукодѣльи, ни в торговли, ни кабалы, ни записи на себя ни в чемъ не давывалъ, а ложь никому ни в чемъ не бывала. А виделъ еси самъ, какие великие сплетъки со многими людьми были, да все, далъ Богъ, безъ вражды коньчалося. А ведаешъ и самъ, что не богатествомъ жито з добрыми людми, правдою да ласкою, да любовию, а не гордостию, и безо всякия лжи. Чадо мое любимое, Анфимъ, еже тя поучахъ и всячески наказывахъ о всякомъ добродѣтелномъ и богодухновенномъ житии, и грубое сие писание худаго моего учения предахъ ти, молю тя, чадо, Господа ради и пречистой Богородицы и великихъ чюдотворьцевъ, почитай себѣ с любовию и со вниманиемъ и напиши на сердцы своемъ и, прося у Бога милости и помощи, и разума, и крѣпости, и вся предиреченная с любовию и дѣломъ, тако же по сему писанию и жену поучай и наказуй, такоже и детей своихъ и домочадцовъ всехъ учи страху Божию и добродѣтелному житию. И аще самъ вся сия твориши, и жену и детей, и рабъ, и рабынь, и всехъ ближнихъ своихъ и знаемыхъ научиши, и домъ свой добре устроиши, вся благая от Бога обрящеши, и жизнь вѣчную наслѣдиши со всеми одержимыми тобою. Аще, сыну, моего моления и поучения не внемлеши, и по сему писанию не учнеши жити, яко же и прочии добрые люди и боязнивии мужие, и отца духовнаго заповеди не учнешъ хранити и от богодухновенныхъ мужей не пользуешися поучениемъ и почитанием святаго Писания и християньскаго праведнаго закона не храниши, и о домочатцѣхъ своих не радиши, и язъ твоему грѣху не причастенъ, самъ о себѣ и о домочатцехъ своих и о жене отвѣтъ даси в день Страшнаго суда. Аще, чадо мое, возлюбленное, и малые сия заповеди худаго моего учения сохраниши, и по нашему пути поидеши, и словесъ моихъ послушаеши, и дѣломъ творити начнеши, и будеши сынъ свѣту и наслѣдникъ небесному царствию, и будетъ на тебѣ милость Божия и пречистыя Богородицы и заступницы нашея, и великихъ чюдотворьцевъ Николы, Петра,[66] Алексѣя и Сергия, и Никона, и Кирила и Варлама, и Александра, и всѣхъ святыхъ, и родительская молитва, и мое вѣчное на тебѣ благословение отнынѣ и до вѣка, и благословляю тебя, чада своего, и прощаю в сѣмъ и в будущемъ и буди на тебѣ милость Божия, и на женѣ твоей и на чадехъ твоихъ, и на всѣхъ вашихъ доброхотавъ отнынѣ и до вѣка.


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 230; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!