Тема №5 Німецька класична філософія. 



Практикум з історії філософії(Від витоків до середини XIXст. та додаткових семінарів з основних проблем філософії.

Тема №1 Витоки філософської думки

Семінар 1.1

1) Слово "філософія", його смислове навантаження     тапоняття "мудрості" ("софії").

2) Народна мудрість і мудрість художнього слова (міфи, казки, прислів'я, приказки, колядки і т д)

3) Мудрець як життєве призначення і професія. Філософ ісофіст.

Практичні завдання

1) Знайти у словнику і з'ясувати для себе значення слова "філософія" .

 2) Визначити поняття "мудрості", відповівши на питання "Кого називають мудрою людиною?".

3) Згадати казку, яка містила б мудре повчання, коротко сформулювавши його.

4) Згадати і навести прислів'я, яке могло образно окреслити певну життєву позицію.

5) Згадати байку або кілька афоризмів, що могли б претендувати на втілення життєвої мудрості.

6) Навести імена двох історичних або легендарних осіб, мислителів з прикладами їх мудрих висловів або вчинків.

Питання для самоконтролю

1) Хто впершевжив слово "філософія"?

2) Чому першою частиною слова "філософія" є "філос" (любов)?

3) Чим філософ відрізняється від давньогрецького мудреця   і софіста?

4)Чим міф відрізняється від "чарівної" казки і епосу?

5)Чим афоризм відрізняється від прислів'я?

Література

1)Філософський словник, "Київ", Гол. ред. Укр. Рад. енц.1986.

2)Философский энциклопедический словарь, М. Сов.энц.1983.

3)Словник античної міфології, Київ, Наук. думка 1989.

4)Мифологический словарь, гл. ред. Мелетинский Е. М. М. Сов. энц. 1991.

5)Мифы народов мира. Энциклопедия т. 1,2. М.: Сов.энц. 1992.

6) І. Нечуй-Левицький, Світогляд українського народу. Київ, Наук. думка 1994.

7) Федоренко Н. Г., Солколосная Л. И. Афористика, М.:Наука 1990.

8)Переверзенцев С. В. Практикум по истории западноевропейской философии. М.: Учебн. лит. 1997.

9) Гурина М. Философия: Учебн. пособие. М.:Республика. 1998.

10) Ясперс Карл. Философия. Книга первая. Философское ориентирование в мире. – М.: «Канон +» РООИ «Реабилитация», 2012.

Семінар 1.2

1) Ведична література і витоки філософської думки в

давній Індії.

а) "Веди" та їхня роль у формулюванні

філософської думки в Індії.

б)Основні характеристики "ортодоксальних" вчень (міманса, веданта, санхія, йога);

в)Характерні риси "неортодоксальних" вчень (чарвана-локаята, джайнізм, буддизм).

2) Витоки та перші зразки давньокитайської філософської

думки.

а)Даосизм (Дао-де-дзін, Лао-Дзи);

        б)Конфуціанство ("Тринадцятикнижжя").

3) Давньогрецька міфологія у літературному викладі (Гомер, Гесіод та ін.)

4)Давьослов'янська (давньоруська) міфологія (основні сюжети та персонажі).

Практичні завдання

1) Прочитати і коротко занотувати давньоіндійський або давньокитайський міф про походження світу і людини.

2) Прочитати і занотувати міф про походження світу з давньогрецької міфології.

3)Занотувати один з варіантів міфу про походження світу з давньослов'янської міфології.

4)Зробити таблицю, яка б класифікувала характерні особливості перших шкіл давньоіндійської філософської думки.

5)Зробити таблицю, яка б відображала особливості основних шкіл (даосизм, конфуціанство) давньокитайської філософи.

Питання для самоконтролю

1) Як зображено початок світу в давньоіндійській міфології (навести джерело)?

2) Як зображена поява людини в одному з давньокитайських міфів (навести джерело)?

3)Як зображено початок світу у Гомера?

4) Хто є родоначальником богів у Гесіода?

5) Що таке "геогонія"?

6)Які варіанти початку світу в давньослов'янській міфології(навести джерело)?

7) В чому принципова різниця ортодоксальних і неортодоксальиих вчень давньоіндійської філософської думки?

8)Ким були за легендою Лао-Дзи і Конфуцій?

 

Література

1) Древнеиндийская философия. Начальный период. М Мысль 1972.

2) Антология мировой философии. Т.1. Іч.І, М.: Мысль 1969.

3) Кун М. А., Легенди і міфи стародавньої Греції. Тернопіль А. Т. "Тарнекс" 1993.

4) Немировский А, И. Мифы Древней Эллады. М.: Просвещение 1992.

5) Грейве Р. Мифы Древней Греции. М.: Прогресс 1992.

6) Костомаров М. І. Слов'янська міфологія. Київ Либідь 1994

7) Воронай Олекса. Звичаї нашого народу. Т 1-2 Київ:

Оберіг, 1991

8) Виклади давньослов'янських легенд або міфологія. укладеная. Ф. Головацьким. Київ Довіра 1991.

9) Попович М. В. Мировоззрение древних славян. Киев: Наук. думка 1985

10) Від витоків до середини XIX ст. Короткий довідник з історії філософії. Київ: МАУП 1997. Зауваження під ред. Т. Д. Пікашової та В. Л. Чуйка методичні поради викладачеві.

11) Мифы народов мира. Энциклопедия т. 1,2. М.: Сов.энц. 1992.

 

Методичні рекомендації.

Семінар1. Проходить у формі вільної співбесіди, в якій викладач з'ясовує рівень підготовки і знань студентів з зазначених питань.

Семінар2. Проводиться у формі заздалегідь підготовлених доповідей з питань, винесених на обговорення, їх обговоренням і доповненням.

 

Тема №2 Антична філософія.

Семінар 2.1

1) Місце давньогрецької філософії в європейській і світовій культурі. Основні етапи її розвитку.

2) Давньогрецькі "фізики", Мілетська школа (Фалес, Анаксімандр, Анаксімен).

3)Геракліт: про "вогонь", "рух", "Логос".

4)Піфагор і "піфагореїзм":

а) Піфагор і "піфагорійський союз";

б)"число", його місце в світобудові і осмисленні світу.

5) Елейська школа:

а)Парменід і проблема буття;

б)Зенон з Елеї, його апорії;

в)Меліс: подальший розвиток  концепції незмінного буття.

6) Розвиток вчення про "Природу" і "Космос":

а)Космічний цикл і корені речей Емпедокла;

б)Анаксагор: вчення про "гомеомерії" і "Нус".

 

 

Практичні завдання

1) Виписати по2-3 фрагменти з творів (у викладі більш пізніх авторів) представників мілетської школи, Геракліта, Піфагора, елейської школи, Емпедокла і Анаксагора.

2) Порівняти погляд на світ, його походження і структуру в давньогрецьких міфах у фізиків та Геракліта; записати результати порівняння.

3)Порівняти погляд на світ Геракліта і представників елейської школи; записати результати порівняння.

4) Визначити основні позиції вчення Піфагора та його послідовників про  число та його місце в світобудові та осмисленні світу.

Питання для самоконтролю

1) Хто з давньогрецьких мислителів вважав першоелементом воду, хто вогонь, хто повітря, хто "алейрон"?

2) Чому і з яким металом порівнював "вогонь" Геракліт?

3)Яким чином вирішували питання про світобудову Піфагор і Його послідовники?

4) Кому з давньогрецьких мислителів належить твердження: " Буття є, а небуття немає"? які висновки випливають з нього твердження?

5) Які "стихії" вважав коренями всіх Емпедокл?

6)Що таке "гомеомерії" у вченні Анаксагора?

Семінар 2.2

1) Вчення про "атоми" і "порожнечу" античних атомістів (Левкіпп і Демокріт), його загальнонауковий і філософський зміст.

2) Корінний поворот в античній філософській думці

а) софісти – вчителі мудрості,

б) Сократ (життя, смерть, вчення),

в) сократичні школи

3)Платон Вчення про "ідеї", пізнання (пізнання як згадування) і суспільство.

4)Аристотель Фізика, метафізика, вчення про людину і державу.

5)Елліністична філософія Філософія стародавнього Риму.

а) стоїцизм;

б) Епікур і епікуризм;

в)скептицизм

г) неопіфагореїзм і неоплатонізм (Плотін, Прокл та інші)

Практичні завдання

1) Виписати декілька характерних висловів Демокріта про атоми та порожнечу, порівнявши їх з вченням мислителів мілецької та елейської школи.

2)З'ясувати збіг і принципову різницю у ставленні до філософії софістів і Сократа.

3)Законспектувати основні розділи твору Платона "Держава", звернувши особливу увагу на вчення про "ідеї", "пізнання" і "суспільство".

4)Прочитати один з невеликих діалогів Платона, коротко занотувавши аргументи співбесідників.

5)Занотувати основні думки книги "Метафізики" Аристотеля.

6)Записати основні ідеї шкіл стародавнього Риму: стоїків, епікурейців, скептиків, неопіфагорейців і неоплатоників.

 

Питання для самоконтролю

1)Що таке "атом" Демокріта і чим вій відрізняється від першоелементів "натурфілософів'"?

2)В чому полягає коріянний поворот, який здійснив Сократ в античній філософській думці?

3)Який зміст вкладав в поняття "ідеї" Платон?

4)Як Платон розумів процес пізнання?

5)Як Платон розумів будову суспільства?

6)Чому одии з основних творів Аристотеля отримав назву "Метафізика"? Які питання в центрі уваги Аристотеля в цьому творі?

7)В чому полягає різниця "теоретичної" і "практичної" філософії у Арістотеля?

8)Які смисложиттєві позиції відстоювали стоїки, епікурейці та скептики?

9)Що нового з'явилось у неопіфагореїзмі і неоплатонізмі в порівнянні з вченням піфагореїзму і платонізму?

Література

1)Історія філософії: підручник. – Ужгород. Інформаційний центр Карпатського університету імені Августина Волошина. 2010.

2) Переверзенцев С. В. практикум по истории западноевропейской философии: Античности Средневековье. Эпоха Возрождения /Пособие для изучающих историю философии/М.: Учеб. лит. 1997

3)Від витоків до середини XIX століття. Короткий довідник з історії філософії. Під ред. Пішакової Т. Д та Чуйка В Л

4) Антология мировой философии. Т І.ч.І. М Мысль. 1969

5)Чанышев А. Н. Курслекций по древней философии М.:Высш школа. 1981

6) Дж. Реале, Д. Антисери. Западная философия от истоков до наших дней. 1. Античность..- ТООТК “Петрополис”. 1994

7) Льюис Дж. Г. Античная философия.От Фалеса до Сократа. Минск Изд-во “Галаксиас”. 1997

8) Донских О. А., Кочергин А. Н. Античная философия. Мифология в зеркале рефлексии. М.: Изд-во МГУ. 1993

9) Фрагменты ранних греческих философов ч.1. М. Наука. 1989

10) Платон. Сочинения. Т.3. ч.1. М.: Мысль. 1971

11) Платон. Диалоги. М.: Мысль. 1986

12) Аристотель. Сочинения. Т. 1

13) Диоген Лаэртский. О жизни учёных и изречения знаменитых философов.

14) Домбровский А.И. 'Сократ: Чаша цикуты. Роман; К.: Дніпро. 1979 .

15) Томан Й., Томанова М. Сократ: Роман К.: - Дніпро. 1979.

16)Лосев А.Ф., Тахо-Годи А.А. Платон. Аристотель. М.: Мол. Гвардия.1993

17) Кессиди Ф Х Философские и эстетические взгляды Гераклита Эфесского. М.: Изд-во Ак. худ. 1963

18)Якубанис Г. Эмпедокл: философ, врач и чародей. Гёльдерин Ф. Смерть Эмпедокла: Драма. Киев: Синто. 1994

  

 

 

 Тема 3. Середньовічна філософія

Семінар 3.1

1)Витоки і початкові етапи становлення середньовічної філософської думки в Європі:

а)Біблія: Старий та Новий Заповіт. Виникнення християнського світогляду.

б)Апологетика (Минуцій, Тертуліан).

в)Патристика; основні ідеї (креаціонізм, душа і тіло, час таін.) та представники (Оріген, Августин).

2) Схоластична філософія:

а) Школи"', "схоластика", "Університет".

б)Проблеми знання і віри (Боецій) та універсалій (реалізм, номіналізм).

в)Основні представники реалізму (крайній та поміркований реалізм).

г)Номіналізм; поміркований номіналізм;

концептуалізм.

3)Філософія Фоми Аквінського, томізм.

4)Середньовічна містика (Майстер Екхард).

Практичні завдання

1)Прочитати першу книгу Мойсея: "Буття", ("Старий Заповіт") та "Євангелія від св. Івана"("Новий Заповіт"), виписавши фрагменти про початок світу та створення людини.

2)Порівняти основні ідеї неоплатоників про "Єдине" з вченням християнських апологетиків про єдиного Бога-творця, знайти збіг і принципову відмінність у трактовці Бога.

3)Сформулювати проблему універсалій, виявивши спільне та відмінне у трактовці проблеми загального Платоном і Аристотелем з трактовкою її у схоластичній філософії.

4)Визначити основні позиції у вирішенні проблеми універсалій реалізмом (крайнім та поміркованим) і номіналізмом (крайнім та поміркованим), відобразивши їх у формі таблиці

 

Питання для самоконтролю.

1) Які аспекти вчення Тертуліана можуть бути приводом приписати йому вислів "Вірю тому, шо абсурдно." (У підтвердження навести відповідні вислови самого Тертуліана).

2)Як були організовані перші університети в Європі?

3)В чому суть вченні Августина про час (на відміну від уявлення античних філософів)?

4)Як вирішували проблему знання і віри Боецій та Фома Аквінський?

5)Що таке універсалій"?

6)Що таке "концептуалізм"?

7)В чому вбачав відмінність у божественних діях і діях людини Майстер Екхард?

Література

1)Біблія або книги Святого письма Старого й Нового заповіту. (Із мови давньоєврейської та грецької на українську наново перекладена) Українського Біблійного товариства.

2)Перевезенцев С. В. Практикум по истории западноевропейской философии. М.: Учебная литература., 1997. с. 215-355.

3)Дж. Реале и Д Антисери. Западная философия от истоков до наших дней. Т2. Средневековье. Санкт-Петербург 1994.

4)Антология мировой философии. Т. 1.2.

5)Чанышев А.Н. курс лекций по древней и средневековой философии. М.: Высшая школа 1991

6)Соколов В. В. Средневековая философия. М.: Высшая школа 1979

7)Майоров Г. Г. Формирование средневековой философии. М.: Мысль 1979.

8)Тертуллиан "Избранные сочинения" М.: "Культура" 1994.

9)Августин Аврелий. Исповедь (Августин Аврелий. Исповедь: Абеляр П. История моих бедствий) М.: Республика 1992.

10)О началах. Сочинения Оригело учителя Александрийского (ІІІ в). В русском переводе (с примечанием и введением) И. Петрова Рига 1996

11)Від витоків до середини XIX століття. Короткий довідник з історії філософії. Під ред. Т. Д. Пікашової та В. Л. Чуйко Київ 1997.

12)Історія філософії: підручник. – Ужгород. Інформаційний центр Карпатського університету імені Августина Волошина. 2010.

13)Кондзьолка В.В. Історія середньовічної філософії: навч. посібник. – Львів: Світ, 2001.

14) Дж. Реале, Д. Антисери. Западная философия от истоков до наших дней. 2.Средневековье. – ТООТК “Петрополис”. 1994

 15)Історія філософії: підручник. – Ужгород. Інформаційний центр Карпатського університету імені Августина Волошина. 2010

 

 

 

 Тема 4. Філософія європейського Відродження та Нового часу.

            

                   Семінар 4.1 Європейський Ренесанс

1)Витоки європейського ренесансу (Данте Аліг'єрі) та гуманізму (Франческо Петрарка, Лоренцо Вала).

2) Ренесанський неоплатонізм ( Микола Кузанський,  Піко делла Мірандола) та арістотелізм (П'єро Помпанаді).

3)Утопії та політична філософія (Еразм Ротердамський, Томас Мор, Макіавелі).

4) Філософія ренесансного природознавства та натурфілософія (Леонардо да Вінчі, Микола Коперник, Джордано Бруно, Томазо Кампанела).

5) Філософія людини, скептицизм та містичний пантеїзм (Мішель Монтень, Якоб Бьоме).

                  Семінар 4.2

Витоки сучасної філософії та науки

1) Завершення наукової революції та її філософське осмислення:

а)Методологія наукового пізнання та філософія Ісаака Ньютона;

б)Концепція нової науки Ф. Бекона;

в)Маніфест "Нового часу" (Шарль Перро) та дискусія "старих та нових".

2) Раціоналізм та його розробка:

а) Концепція "когіто" Рене Декарта: основи "нового мислення та витоки сучасного філософствування"

б)Вчення про єдину субстанцію, детермінізм та свободу Б.Спінози;

в)Множинна субстанція (монада) Г.Лейбніца – спроба раціоналістичного осмислення людини, світу та пізнання.

3) Розробка "нового" емпіризму та сенсуалізму:

а)Філософія, онтологія та вчення про людину і державу Томаса Гоббса;

б)Сенсуалізм Дж. Локка;

в)Послідовні висновки з сенсуалізму: агностицизм (Д. Берклі) та скептицизм (Д. Юм)

4) Критика раціоналізму П'єром Гассенді та скептицизм Блеза Паскаля.

Практичні завдання

1) Визначити сутність розбіжності поглядів емпіристів та раціоналістів на природу знання з точки зору методу, джерела, походження та засобів пізнання. Результати зобразити у вигляді схеми.

2) Дати визначення методів індукції та дедукції. Навести зразки індуктивних та дедуктивних висновків.

3) Прочитати твір Р.Декарта "Правила для керівництва розумом". Виписати основні правила.

4) Дати загальну характеристику основних онтологічних концепцій періоду Нового часу. Навести зразки моністичного, дуалістичного і плюралістичного вчень.

5) Прослідкувати зміну уявлень про сутність держави у поглядах античних філософів (Платон), філософів епохи Ренесансу (Мор, Кампанелла) і філософів Нового часу (Гоббс).

6)  Порівняти скептицизм Девіда Юма з античним скептицизмом та поглядами на пізнання М.Монтеня. Визначити подібні та відмінні риси.

7) Прочитати твір "Думки" Паскаля і виписати кілька цитат, що найбільш вдало, на вашу думку, відображають розуміння сутності людини автором.

                             Питання для самоконтролю

1) Що таке "mathesis universalis"? Яким чином уявлення про єдину науку пов‘язані з пошуком нового методу у філософії Бекона, Декарта і Лейбніца?

2) Що таке неповна індукція? Чому висновки, отримані завдяки неповній індукції, мають лише ймовірнісну істинність?

3) Що може слугувати абсолютно достовірною основою знання за Декартом? Чи можна назвати теорію пізнання Декарта фундаменталізмом?

4) Як Спіноза вирішує питання про існування свободи волі?

5)  Що таке принцип „наперед встановленої гармонії”?

6) Введення якого закону із 4 основних формальнологічних законів приписують Лейбніцу? Наведіть його формулювання. Хто є автором інших законів формальної логіки?

7) У чому полягає сутність суперечки про природу знання між Локком та Лейбніцем? Що таке „сенсуалізм”? Як Лейбніц доповнює відомий принцип емпіризму „Немає нічого у розумі, чого б не було у відчуттях”?  

8) Чому філософію Берклі називають суб‘єктивним ідеалізмом? У чому полягає різниця між суб‘єктивним ідеалізмом і соліпсизмом?

 

Література

1) Гусєв, В.І. Історія західноєвропейської філософії XV-XVII ст. Курс лекцій.— К.: Либідь,1994.

 2) Рассел, Б. История западной философии.— М., 1959.

3) Соколов, В.В. Европейская философия XV-XVII веков.— М., 1984.

4) Антология мировой философии.— М., 1970, т.2.

5) Бэкон, Ф. Новый органон.— Л., 1935.

6) Декарт, Р. Избранные произведения. — М., 1950.

7) Паскаль, Б. Мысли.— М., 1994.

8) Ляткер, Я.А. Декарт.— М., 1975.

9) Соколов, В.В. Спиноза.— М., 1973.

10) Нарский, И.С. Готфрид Лейбниц.— 1972.

11) Нарский, И.С. Давид Юм.— М., 1973.

12) Быховский, Б.Э. Джорж Беркли.— 1970.

13) Заиченко, Г.А. Джон Локк.— М., 1973.

14) Быховский Б.Э. Гассенди.— М., 1974.

15)Дж. Реале, Д. Антисери. Западная философия от истоков до наших дней. Том3. Новое время – ТООТК “Петрополис”. 1994

16)Історія філософії: підручник. – Ужгород. Інформаційний центр Карпатського університету імені Августина Волошина. 2010

 

   Семінар 4.3 Європейське просвітництво

 

1)Термін "просвітництво", "Просвітницький розум" та значення просвітництва в розвитку європейської культури та філософії

2)Енциклопедія та енциклопедисти:

а) Ідея енциклопедії, ЇЇ філософські засади та втілення (Дені Дідро, Ж. Д'Аламбер);

б) Розробка матеріалізму та сенсуалізму енциклопедистами. Поняття "матеріалізму" (Гольбах, Гельвецій, Ламетрі, Кондол"як)

в) Вольтер та Ж Ж. Руссо (оптимізм та застереження щодо прогресу)

3) Англійське просвітництво (Дж. Толланд, Шефстбері, Берюрд де Мандевіль)

4) Особливості німецького просвітництва (Хр. Вольф, Ер. Лесінг, Г. Гердер).

Література

1) Переверзенцев С. В. Практикум по истории западноевропейской философии. М.: учеб. лит. 1997

2) Антология мировой философии Т-2 М.: Мысль 1970

3) Горфункель А. X. Философия эпохи Возрождения. М.:

Высшая школа 1980

4) Дж. Реале, Д. Антесери "Западная философия от истоков до наших дней. Т-3 Новое время – ТООТК “Петрополис”. 1994

 

5) Данте Алигьери "Божественная комедия". М.: Интерпракс 1992

6) Від витоків до середини XIX ст. Короткий довідник з історії філософії. Київ 1997

7) Соколов В.В. Европейская философия ХУ-ХУІІ веков М.: высшая школа 1984

8) Гусєв В.І. Історія західноєвропейської філософії ХV-ХVІІ ст. —К., 1994.

9) Б. Рассел История западной философии Т-2.1993

10) Кузнецов В. Н., Мееровский Б.В, Грязнов А.Ф.

Западноевропейская философия XVIII века Москва:   Высш. школа 1986.

11)Історія філософії: підручник. – Ужгород. Інформаційний центр Карпатського університету імені Августина Волошина. 2010

 

          

 

Тема №5 Німецька класична філософія. 

                                      Семінар 5.1

1) Іммануїл Кант - останній філософ Просвітництва і родоначальник німецького класичного ідеалізму:

а) Життєвий і творчий шлях І. Канта; „Докритичний” період творчості;

б) Коперніканський переворот Канта в філософії: "Критика чистого розуму" (трансценденталізм, „річ в собі”, „суб'єкт і об'єкт”);

в) критика практичного розуму" і „Критика здатності судження”.

г) проблема людини у філософії Канта.

2) Діяльнісна концепція обгрунтування ідеалізму Готлоба Фіхте:

а) Життєвий шлях і творчість Фіхте; спроба обгрунтування кантівського критицизму;

б) "Науковчення" (основні ідеї);

в) Заключний період творчості Фіхте.

 3) Шеллінг Ф В : від витоків до системи ідеалізму:

а) Основні етапи життєвого і творчого шляху Шеллінга;

б) Ранній період творчості - від романтизму до ідеалізму;

в) Від „Філософії природи” до „філософії тотожності” - ідеалізм як система;

г) Заключний період творчості Шеллінга - шлях до ірраціоналізму”

4) Система абсолютного ідеалізму і діалектичний метод Гегеля:

а) Життєвий шлях і основні періоди творчості Г. В. Ф.Гегеля;

б) Збіг вихідних позицій і розрив з Шеллінга - перший варіант системи – „Феноменологія духу”;

в) „Наука логіки” - система і метод ( „метафізика” і „діалектика”);

г) Другий варіант системи: "Енциклопедія філософських наук”;

д) „Хитрість розуму” і теза про „розумність дійсності”; систематична розробка ідеалізму ( „Філософія права”, „Філософія історії” та інші твори останнього періоду творчості).

5) Після гегелівська криза систематичного філософствування:

а) Праве і ліве крило гегельянства;

б) Критика абсолютного ідеалізму як спекулятивної теології Л. Фейербахом („антропологічний принцип”).

 

 

Практичні завдання

1)Виписати з „Критики чистого розуму” І. Канта таблицю категорій та відповісти на питання яку роль вони відіграють в пізнанні за Кантом.

2)Виписати з „Критики чистого розуму” „Антиномії чистого розуму” та розкрити зміст вислову Канта: „Я вимушений був обмежити знання, щоб звільнити місце вірі...”

3)Сформулювати категоричний імператив І, Канта та знайти відповідник йому у Біблії.

4)За твором Ф. Шеллінга „Про відношення реального та ідеального в природі" коротко сформулювати як трактує Шеллінг „ідеальне”.

5)За твором Г, Фіхте „Ясне наче сонце повідомлення широкій публіці про дійсну сутність новітньої філософії” з'ясувати основний зміст „Науковчення” Фіхте.

6)За твором Гегеля „Хто мислить абстрактно” з'ясувати як Гегель розуміє „абстрактне” і „конкретне”.

7)Розкрити тезу Гегеля: „Все дійсне - розумне, все розумне – дійсне”.

Питання для самоконтролю

1)Що таке кантівська „річ сама по собі” і на якій підставі Кант її принципово відрізняє від „явища”?

2)Як Кант розрізняє „трансцендентальне” і „трансцендентне”?

3)Як Кант трактує „простір” і „час”?

4)Чому Фіхте вважає поняття „річ сама по собі” зайвим?

5)Який зміст вкладає Шеллінг в поняття „Абсолюту”?

6)Чому на відміну від Канта Шеллінг прихильно ставиться до трактуванням Спінозою „субстанції”?

7)На противагу концепції якого філософа Гегель висуває тезу про те, що „субстанція” і є „суб'єктом”?

8)Який зміст має у Гегеля категорія „буття” і яке місце ця категорія займає в його системі?

9)Яка принципова різниця між ідеєю енциклопедії у просвітителів і гегелівською „Енциклопедією...”?

10)Яка різниця між традиційним (до Гегеля) розумінням „метафізики” і трактуванням „метафізики” Гегелем?

Література

1) Переверзенцев С. В. Практикум по истории западноевропейской философии. М.: учеб. лит. 1997

2) Антология мировой философии Т-3 М.: Мысль 1970

3)Дж. Реале, Д.Антесери "Западная философия от истоков до наших дней.Т-4 От романтизма до наших дней – ТООТК “Петрополис”. 1994.

4)Вольфґанґ Рьод Шлях філософії: з ХVІІ по ХІХ століття. Дух і Літера, 2009.

5)Кант,Еммануїл. Критика чистого розуму. – К.: Юніверс, 2000.

6) Кант,Іммануель. Рефлексії до критики чистого розуму. – К.: Юніверс, 2004.

7)Гегель Г.-В.-Ф. Кто мыслит абстрактно.//Работы разных лет Т.1. М.: Мысль, 1970.

8) Гегель Г.-В.-Ф. Энциклопедия философских наук т.1-3. М.: Мысль, 1974.

 


Дата добавления: 2018-06-01; просмотров: 317; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!