Послідовність виконання роботи



У лабораторній роботі необхідно:

1. Ознайомитись з файловою системою комп’ютера;

2. Розглянути структуру вікон і способи роботи з ними;

3. Навчитись користуватись головним (каскадним) меню операційної системи.

 

Оформлення звіту

У звіті необхідно в стислій формі відобразити хід виконання роботи [3]. Дати опис вмісту папки “ Мій комп’ютер”, характеристики (властивості) декількох інших об'єктів. Навести способи пошуку і завантаження програм.

Контрольні запитання

1. Що з'являється на екрані монітора після завантаження операційної системи?

2. Які об’єкти розміщають на робочому столі?

3. Які об’єкти розміщають на панелі задач?

4. Що може розміщуватися у робочій області вікна "Мій комп’ютер"?

5. Які вікна виводяться операційною системою без участі користувача?

6. Що таке папка (каталог)?

7. Поняття про файл?

8. Призначення каскадного меню?

9. Призначення контекстного меню?

10.  Як правильно вимкнути комп’ютер?

11.  Якими способами можна закрити вікно (програму)?

12.  Як змінювати розмір вікна?

13.  Якими піктограмами відображаються об’єкти?

14.  Як позначаються імена дисків, папок, ярликів, файлів?

Лабораторна робота № 3

Тема: Windows. Папки, текстові файли та ярлики.

Мета: Уміти працювати з файловою системою. Створювати, вилучати, копіювати, переміщати, перейменовувати папки та текстові файли, а також створювати та використовувати ярлики.

 

Теоретичні відомості

Для виконання завдання лабораторної роботи необхідно використання об’єктів файлової системи – папок, файлів та ярликів. Папка – це каталог (директорія) файлової системи, в якому зареєстровані інші папки та файли. Папку створюють командами Створити → Папка з меню Файл або з допомогою відповідної команди контекстного меню чи панелі інструментів (кнопка з піктограмою у вигляді папки). Зі створеною папкою можна виконувати такі дії: відкривання, закривання, переміщення, копіювання, вирізання, вставляння, перейменування, створення для папки ярлика, дослідження властивостей, налаштування та вилучення. Дії над об'єктами можна виконувати різними способами: за допомогою головного меню вікна (рядка меню), кнопок панелі інструментів, контекстного меню об'єкта, комбінацією клавіш клавіатури та методом перетягування піктограм.

Текстовий файл можна створити в програмі – редакторі Блокнот або, як документ, в програмі Microsoft Word. Для цього із меню Файл (або з контекстного меню) потрібно вибрати відповіну команду. У випадку створення текстового документа в редакторі Блокнот вибираємо команду Створити → Текстовий документ. При цьому отримаємо файл з розширенням .txt. Для створення текстового документу в Microsoft Word потрібно вибрати команду Створити → документ Microsoft Word. При цьому отримаємо файл з розширенням .doc. В обох випадках файлам потрібно надати власне ім’я за вибором користувача. Над файлами можна виконувати такі ж дії, як і над папками. Крім цього файли можна редагувати, друкувати, тощо.

Ярлик – це короткий (0,5 Кбайта) файл з розширенням .lnk, який містить адресу об'єкта, а не сам об'єкт. Тобто вказує маршрут до об'єкта. Ярлик забезпечує швидкий доступ до об'єкта. Важливий об'єкт може мати багато ярликів, розташованих в різних місцях файлової системи для зручності роботи. Ярлик можна створити командою Створити → Ярлик з меню папки чи контекстного меню. Назви ярликам система дає автоматично, але її можна редагувати. Над ярликами визначені дії створення, вилучення, копіювання, переміщення та перейменування.

 

Оформлення звіту

У звіті необхідно в стислій формі відобразити хід виконання роботи. Створити на робочому диску папку своєї групи, а в неї перемістити особисту папку зі своїм ім’ям, створену на першому занятті. В особистій папці створити два текстові документи і ярлики до них. Виконати копіювання і переміщення об'єктів згідно з вказівками ходу роботи [3]. В кінцевому варіанті, у звіті відобразити дерево папок і файлів, створених в особистій папці.

 

Контрольні запитання

1. Для чого служить файлова структура?

2. Що таке папка (каталог)?

3. Які дії визначені над папками?

4. Для чого створюють ярлик?

5. Що відбудеться, якщо двічі клацнути на ярлику диска?

6. Які дії визначені над ярликами?

7. Яке розширення мають текстові документи?

8. Дайте визначення файлу?

9. Які дії визначені над файлами?

10. Якими способами виконуються дії над об'єктами у Windows?

11. Як називається простий текстовий редактор?

12. Як називається програма, що створює текстовий файл з розширенням .doc?

13. Як називається графічний значок об'єкта на екрані монітора?

14. Що містить системна папка "Корзина"?

15. Що з'являється на екрані, коли клацнути правою кнопкою миші?

16. Що містить контекстне меню?

17. Від чого залежить вигляд контекстного меню?

Лабораторна робота № 4

    Тема: Windows . Програми Провідник та Total Commander.

Мета: Уміти користуватись програмами Провідник (Explorer) та Total Commander для переміщення по файловій системі, пошуку в ній потрібних файлів і програм, запуску їх на виконання, а також інших дій над файлами, папками та їхніми групами.

 

Теоретичні відомості

Для виконання завдання лабораторної роботи необхідно використання програм Провідник (файл еxplorer.ехе) та Total Commander. Програма Провідник призначена для навігації (переміщення) по файловій системі і виконання дій з об’єктами: пошуку файлів та папок, копіювання, перейменування та інше. Вікно програми складається з двох частин: дерева папок ліворуч і робочого поля зі змістом активної папки праворуч. Програма дає змогу переглядати вміст папок і виконувати дії з її вмістом[3]. Програма Провідник зручна для переміщення, копіювання та вилучення як окремих об’єктів, так і групи об’єктів. Групу об’єктів створюють способом виокремлення об’єктів виконуючи клік мишею на назві об’єкту в режимі натиснутої клавіші Ctrl. Виокремити (об’єднати в групу) всі об’єкти можна за допомогою комбінації клавіш Ctrl + А. Щоб виокремити (об’єднати в групу) об’єкти від першого до заданого, потрібно зробити клік мишею над першим і заданим об’єктами в режимі натиснутої клавіші Shift.

Програма Total Commander (ТС) призначена для виконання дій над об’єктами за допомогою вікон двох папок (дисків). Одне вікно є активним (віддавач), друге – пасивним (приймач). Вікна ще називають панелями. Вікно ТС має стандартну структуру програм Windows, що містить заголовок з кнопками керування, меню, панелі інструментів, рядок функціональних клавіш і т. і. В робочій частині вікна розміщені вікна (панелі) двох папок (дисків).Кожна панель має свій заголовок, в якому відображається повна назва відкритої папки (маршрут до папки). Активна панель має пунктирну рамку для виокремлення на одному з об’єктів каталогу. Зміна активної панелі відбувається клавішеюТав або кліком миші в полі іншої панелі. Програма ТС зручна для різних дій над об’єктами в зв’язку з можливістю візуалізації пошуку об’єктів (Alt + F7), створення (Shift + F4) і редагування (F4) текстових документів, перегляду (F3) та копіювання файлів (F5), створення папки (F7), вилучення об’єкту (F8), тощо.

 

Оформлення звіту

У звіті необхідно в стислій формі відобразити хід виконання роботи. Використовуючи програму Провідник наповнити особисту папку, створену на робочому диску на попередніх заняттях, копіями інших об’єктів згідно завданню і вказівками ходу роботи [3]. Використовуючи програму ТС, в особистій папці додатково створити ще одну папку і наповнити її згідно завданню [3], застосовуючи ще одну важливу функцію ТС – можливість архівування папок та файлів за допомогою програм – архіваторів Zip, Rar тощо. В кінцевому варіанті, у звіті відобразити дерево папок і файлів, створених в особистій папці.

Контрольні запитання

  1. Для чого служить програма Провідник?
  2. Як завантажити програму Провідник?
  3. Які дії з об’єктами виконує програма Провідник?
  4. Як здійснити пошук об’єкту в програмі Провідник?
  5. Що означають символи <+> і <> перед назвою папки в програмі Провідник?
  6. Як створити папку в програмі Провідник?
  7. Як виконати копіювання файлу в програмі Провідник?
  8. Яке призначення програми ТС?
  9. Як об’єднати об’єкти в групу від першого до заданого в програмі ТС?
  10. Назвіть функціональні клавіші ТС і їх призначення?
  11. Як здійснити пошук об’єкту в програмі ТС?
  12. Як виконати копіювання файлу в програмі ТС?
  13. Які програми використовуються для архівування засобами ТС?
  14. Як поміняти мовний інтерфейс в програмі ТС?

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 5

Тема: TurboPascal. Лінійні алгоритми і програми.

Мета: Формування умінь створення лінійних алгоритмів і програм на алгоритмічній мові високого рівня Pascal.

Теоретичні відомості

Лінійною називається програма, в якій всі оператори виконуються послідовно один за одним.

Структура лінійної програми складається із:

–  заголовка  program <ім’я програми>;

–  розділів описової частини:

 uses - приєднання бібліотек та модулів;

 label - оголошення міток (позначок);

 const - оголошення сталих;

 type - опис типів;

 var - оголошення змінних;

 procedure - оголошення процедур;

 function - оголошення функцій користувача;

–  виконуваної частини:   begin 

                                         <розділ команд>;

                                      end.

Розділ команд складається з команд присвоєння, введення аргументу чи аргументів, обчислення значень функції за заданими залежностями і виведення результатів обчислень.

При складанні Turbo Pascal програм необхідно :

-  скласти графічний алгоритм;

-  виконати ідентифікацію змінних;

-  скласти програму мовою Pascal, передбачивши введення аргументу і виведення проміжних результатів обчислень, значення аргументу та функції;

-  налагодити програму;

-  розв’язати задачу на ЕОМ в діалоговому режимі.

 Варіант завдання студент отримує згідно з порядковим номером списку групи журналу викладача.

 

Хід роботи

2.1 Постановка задачі

 

Скласти графічний алгоритм і програму для обчислення функції:

 

Значення сталих величин:  f=1863,4;  r1=61,4;  r2=4,51;  Q=2,1.105

Значення аргумента:  =4,173

 

2.2 Графічний алгоритм наведений на рис. 5. 1 .

 

2.3 Таблиця ідентифікації змінних

 

Змінна Ідентифікатор
g r1 r2 p f G R1 R2 P рі Q P1 F

 

2.4 Програма мовою Pascal та результати обчислень

 

     Program LP{лінійна_програма};

              Const   

                   f=1863.4;R1=61.4;R2=4.51;Q=210000;pi=3.14;

     Var P,P1,G:real;

     Begin

          write('Введіть аргумент ');

             read(P1);

             P:=F/(pi+sqr(R1));

             G:=Q*sqrt(P/P1)*ln(R1/R2);

             writeln('Результати обчислень: ');

          write('P1=',P1:6:3,' P=',P:6:3,' G=',G:8:3);

     end.

 

Введіть аргумент 4.173

Результати обчислень:

Р1=4.173 Р=0.494 G=188636.011

 

 

 

 

                Рисунок 5.1 – Графічний алгоритм

 

Контрольні запитання

1. Для чого призначена команда READ

2. Для чого призначена команда WRITE?

3. З яких розділів складається програма мовою Pascal?

4. В якому розділі описують сталі?

5. В якому розділі описують змінні?

6. Які є типи змінних?

Варіантів завдань наведені в таблиці 5.1.

                                      

Таблиця 5.1 –Варіанти завдань

 

№ ва- ріан-ту Функція Аргу- мент Значення аргумента
1 2 3 4
 1 ; ;   R=4,21; g=3; =11,6; Q=89,52  x  2,456
 2 ; ;   =4,215; =26,35; C=6,28; dk=8,351;  b= -12,6  x  2,456
 3 ; f=21,85; x=31,3; =9,06; T=161,58  t  1,362
 4 ;  A=18,365; =2,1; =6,28; =6,31  t  2,035
 5 ; ; U1=120; U2=63,5; =1.86;  R1=15; R3=4,8  R2  8,75

                                                     

 

                                             

Продовження таблиці 5.1

1 2 3 4
6         n=12; g=22,68  x  2,863
 7 ; ;  x=3,141 /10
 8 ;             =1,48;   x=3,685  p  1,46
 9 ;     N=8; L=4206,5; Qn=6250; =2,83; k=0,82  1,59
 10 =1.25;Q=0.762; L=405; C=13.856; =83  B1  4,35
 11 ;  I=0,36; q=9,81; G=35,68  18
12 ;     a=3,65; z=4,83; =11,862 r 24,5
13  ;    U1=12,3; T2=3,856; n0=840; n1=610 k 1,485

 

 

Продовження таблиці 5.1

1 2 3 4
14 ; ; =150;   x=2,8 рад. 32
 15    C=161,5; =550 k 1,65
 16 ; a=465; ;  t=0,15 314
 17  w=700; L=0,1; R=32,5; Um=320,4 t 0,225
 18  T=20,86; a=0,015; w=20 Z 321,8
19  P1=8,564; P2=4,116; =0,156; d=4,5; g=9,81; =1,262 g 1,21
20   p=1,105; S=2,6; f=285,1; r=0,328; =12,86 l 362,5
21 =1,63;   c1=15,65;   c2=8,21;   T1=1,265;    T2=2,035 x 0,65

                                                

 

Продовження таблиці 5.1

1 2 3 4
 22 x=-0,355;   t=2,608; k 3
 23    D=0,865;  d=0,532;  g=9,81; ; =1,63 h 245,6
 24        f=1863,4;   r1=61,4;   r2=4,51;   Q=2,105 4,173
 25 d=-1,735; =3,06;   B=10,5 A 6,35

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 6

 

Тема: TurboPascal. Розгалужені алгоритми і програми.

Мета: Формування умінь створення розгалужених алгоритмів і програм на алгоритмічній мові високого рівня Pascal.

 

Теоретичні відомості

Розгалуження – це алгоритмічна конструкція , де перевіряється умова і залежно від її істинності чи хибності виконується та чи інша серія команд. Команди розгалуження мають такі різновиди:

- умовна команда (повна чи неповна форма);

- команда безумовного переходу;

- команда вибору. 

 Повна форма умовної команди розгалуженнямає вид:

 

IF <логічний вираз> THEN <серія команд 1> ELSE

<серія команд 2>;

Дія команди.

Якщо значення логічного виразу істинне, то виконується серія команд 1, якщо хибне, то виконується серія команд 2.

 Коротка форма умовної команди розгалуженнямає вид:

IF <логічний вираз> THEN <серія команд >;

 

Дія команди.

Якщо значення логічного виразу істинне, то виконується серія команд в одному рядку програми, якщо хибне, то серія команд ігнорується, і виконується наступний після IF рядок програми.

Команда безумовного переходу змінює послідовність виконання інших команд програми шляхом переходу до виконання команди, що має мітку (позначку):

GOTO <мітка>;

Мітку треба заздалегідь оголосити на початку програми в розділі label .

Команда вибору має вигляд:

case <вираз> of

<список значень 1>:<команда 1>;

<список значень n>:<команда n>

else <команда n+1>

 end;

Структура розгалуженої програми складається з введення аргументу, формування умови розгалуження, розрахунку в кожній вітці значення функції відповідно до умови задачі, виведення значення аргументу і обчислення значення функції.

При складанні програм з розгалуженням необхідно:

- скласти графічний алгоритм;

- ідентифікувати змінні;

- скласти програму, в якій передбачити введення аргументу і виведення значення обчисленої функції в кожній вітці алгоритму;

- розв’язати задачу на ЕОМ в діалоговому режимі.

Задачу слід розв’язати для двох значень аргументу, які вказані в умові задачі, що дає можливість тестувати алгоритм.

 

Хід роботи

2.1 Постановка задачі

 

Скласти графічний алгоритм і програму для обчислення функції

Значення сталих величин: a=1,326; b=0,967.

Задачу розв’язати для двох значень аргументу: х=1,627 і х=0,291.

 

2.2 Графічний алгоритм наведений на рис. 6.1 .

 

2.3 Таблиця ідентифікації змінних

Змінна a b X
Ідентифікатор A B X Y

 

2.4 Програма мовою Pascal та результати обчислень

 

Program R{розгалуження};

Const

a=1.326;

b=0.967;

Var

x,y:real;

Begin

write('Введіть аргумент: ');

  read(x);

if x>a*b then

        begin  

            y:=exp(1/3*ln(abs(x-a)))*b;

            writeln('x=',x:6:3,' y=',y:6:3) 

        end    else   

if (x>=b) and (x<b/a) then

                begin

                        y:=exp(3*ln(abs(x-a)))/2;

                        writeln(' x=',x:6:3,' y=',y:6:3)

                 end else write('Система розв’язку немає')

end.

 

 

 

 


                       так                         ні

 

 

                                                                                  ні

 

                                                    

                                                так      

 

 

Рисунок 6.1 – Графічний алгоритм

 

                  

 

     Введіть аргумент: 1.627

       х=1.627 y=0.648

     Введіть аргумент: 0.291

       Система розв’язку немає

                                                          

Контрольні запитання

1. Дайте означення логічної операції NOT, AND, OR.

2. Запишіть умову того, що число а є: 

а)парне; б)ділиться без остачі на 3; в) не ділиться без остачі; г)ділиться на 3 і на 5;

3. Дано трикутник зі сторонами а,б,с. Перевірте, чи виконується умова існування трикутника.

4. Запишіть логічні вирази для нерівностей: а) 0≤х<10; б) х≤1 або х>9; г) х≤2 та х>12;

5. Що таке складений логічний вираз?

6. Які є оператори розгалуження?

7. Для чого призначена команда GOTO ?

 

Варіанти завдань наведені в таблиці 6.1.

 

Таблиця 6.1 – Варіанти завдань

№ варі-анту Вид функції Ар-гу-мент Зна-чення аргу-мента  A  B
1 2 3 4 5 6
1  x 1,62 1,41  1,62  -1,25
2  y 2,86 3,98  3,46  4,215
3    g 4,751 1,17  6,435  1,87
4 1,321 2, 65  3,65  1,321

                                     

                                                       

 

 

  Продовження таблиці 6.1

1 2 3 4 5 6
5 x  11,68 3,86 4,63 0,68 
6 l  2,38 7,6  1,361  -
7   x 4,26 7,29  8,3  6,8
8   h 0,21 1,65  0,261  1,658
9   q  9,477 4,35  4,652  3,825
10 x  3,2 6,856 1,5 10,63
11    o 1,651 0,581  12,83  0,863
12 p  3,271 4,956 3,651    5,82

 

                           

 Продовження таблиці 6.1

1 2 3 4 5 6
    13   r  8,269 2,892 6,347 21,4
14 s  1,326 3,906  0,854  3,625
15   t 0,365 1,265 3,126
16 y  0,375 0,506 0,265   0,883
 17    l 2,685 7,21  4,735  8,216
 18   3,656 8,350  2,876  12,39
 19  c 18,16 28,32  6,208  23,57
20 x  1,627 0,291  1,326  0,967

Продовження таблиці 6.1

1

2 3 4 5

6


Дата добавления: 2018-04-04; просмотров: 385; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!